به گزارش پایگاه اطلاعرسانی احناف خواف، مولوی خواجه صدرالدین احراری – امام جمعه اهل سنت شهر خواف – در مراسم نماز عید سعید قربان (۳۰ تیرماه ۱۴۰۰) اهل سنت شهر خواف، با تلاوت آیه “و إذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فأتمهن” به ایراد سخن پرداخت.
ایشان ضمن تبریک عید سعید قربان، در ترجمه و توضیح آیه فوق گفت: یاد کن هنگامی که خدا ابراهیم را آزمایش کرد، در آزمایشاتی سخت که ابراهیم(ع) به صورت کامل پیروز شد. گاهاً به خاطر همین آزمایشات است که ما میگوییم حج ابراهیمی. آزمایشات ابراهیم(ع) چه بود؟ آزمایش اول این بود که خداوند او را با مال آزمایش کرد. فرشتگان گفتند: خداوندا! با این مالی که ابراهیم(ع) دارد باید تو را عبادت کند. فرشتگان نزد ابراهیم(ع) آمدند و گفتند: یا قدوس! ابراهیم(ع) گفت: جانم فدای دوست. اگر یک بار دیگر نام دوست و معبود من را بگویید تمام مال خود را در راه خداوند میبخشم. آزمایش دوم در جان ابراهیم(ع) بود. حضرت ابراهیم(ع) میفرمایند: بهترین دوران زندگی من آن وقتی بود که در دل آتش بودم. آزمایش سوم در اولاد و فرزندان او بود. خداوند برای ابراهیم(ع) گفت: ای ابراهیم! باید فرزند خود را با دست خود قربانی کنی. خداوند به ابراهیم(ع) گفت: باید به اسماعیل بگویی که من میخواهم تو را قربان کنم. ابراهیم(ع) به فرزندش گفت: ای فرزندم! نظر تو چیست؟ فرزند هم آزمایش خوبی پس داد و گفت: ای پدر! کاری را که امر شدهای انجام بده. وقتی که پدر فرزند را میخواست قربانی کند ندای تکبیر عرشیان با فرشیان هماهنگ شد و به عنوان تکبیر تشریق ورد زبان ما شد.
مولوی احراری ادامه داد: چرا حجی که ما انجام میدهیم یادگار خانواده ابراهیمی است؟ چرا این خاندان موفق شدند؟ چرا خانواده آنها استحکام داشت؟ زیرا زن و شوهر با هم توافق داشتند. اگر امروزه طلاق و بیبندوباری در خانوادههای ما زیاد است بهخاطر این است که فرزند و پدر و همسر با هم همگام نیستند. خانواده از استحکام خوبی برخوردار نیست. خانوادهها هدف زندگی را فراموش کردهاند و اینکه چرا ازدواج میکنند. فقط فکر میکنند چون دختر است باید شوهر کند و چون پسر است باید زن داشته باشد و گاهی فکر کردهاند که ازدواج یعنی لذت و خوشی و شهوت در حالیکه ازدواج نصف ایمان است. گاهی اوقات مرد فکر میکند که زن نوکر و کنیز اوست و در بعضی از خانوادهها هم زن رئیس خانواده هست.
ایشان افزود: مسئله بعدی که در عدم استحکام خانواده بسیار نقش دارد و شاید ما خیلی راحت از کنار آن بگذریم، مهریه بالا است. بیشترین طلاقهایی که در ایران ما واقع میشود از جانب زنها و خانوادههایی است که مهریه زن در آن بالا است. درست است که انسان قیمتگذاری نمیشود، اما از نظر وجدانی، دینی و شرعی، آیا مهریه یک زن از خونبهای او باید بیشتر باشد؟! علت اینکه ازدواجهای الان اکثراً به طلاق میانجامد این است که شخص با دختر ازدواج نمیکند، بلکه با مدرک، پول و خانواده او ازدواج میکند.
مدرس حوزه علمیه احناف خواف خاطرنشان کرد: دلیل دیگر عدم استحکام خانواده، عدم انتخاب درست و ازدواجهای اجباری است. اگر ازدواجها براساس شغل و مدرک باشد یقین کنیم که زندگی خوبی نخواهند بود و اگر با هم زندگی کنند فقط یکدیگر را تحمل میکنند. بسیاری از زندگیها هست که محض آبرو و اینکه بین اقوام رسوا نشوند چیزی نمیگویند. در حالی که باید دیانت، حسب و نسب و پاکدامنی در خانواده دختر و پسر باشد. حدیثی است که پیامبر(ص) میفرمایند: اگر مهریه بالا بود و به خاطر پول با دختر ازدواج شد یقین کنید که برکت نخواهد بود. ازدواجهای اجباری که گاهاً امروز در سنین کم صورت میگیرد از دلایل عدم استحکام خانواده است.
ایشان افزود: دلیل دیگر عدم استحکام خانواده، روابط و رفتوآمدهای نامشروع است. هر کسی امروز باغی دارد و در آن خانهباغی میسازد. خیلی خوب است اما سوال اینجاست، آیا هر شب با خانم و خانواده خود در آن باغ است؟ و یا هر شب با دوستان خود در آنجا میگذراند؟ ساعت دو شب به خانه برمیگردد. اگر با خانواده و خانم هست مبارک باشد اما اینگونه نیست، با دوستان خود هست. صحبت آنها چیست؟ صحبت آنها این است که فلانی چگونه بود؟ زن فلانی چگونه بود و چه اخلاقی داشت. ساعت یک شب که به خانه میآید خانم بیدار است و به او میگوید: از کجا میآیی؟ به او میگوید: به تو ربطی ندارد. میخواهی زندگی کن، نمیخواهی به خانه پدرت برو. یا هم در شهرهای مجاور بعضی از شبها را میگذراند. آیا مشکلات جنسی این خانم حل میشود؟ تو به یک طریقی خود را راحت و خوشحال و ارضا میکنی، اما این مشکلات کمکم دامنگیر خانواده و خانم تو هم خواهد شد. کم کم متوجه میشوی که دختر بالغ تو با پسر فلانی که مجرد است و در باغ فلانی است در ارتباط است همانطور که تو در باغ فلانی با زن فلانی در ارتباط هستی.
ایشان تصریح کرد: دلیل بعدی عدم استحکام خانواده، دخالت والدین است. چه اجباری است که فرزند شما، دختری را که دوست ندارد و به خاطر اینکه شما با پدر آن دختر دوست هستید باید دختر فلانی را بگیرد؟ به چه دلیل دختر شما باید فرزند حاج آقای فلانی را انتخاب کند؟ به خواستگاری دختر میروند و خانواده دختر میگویند: دختر ما پشت کنکوری است، هنوز زود است. چرا؟ چون کسی که به خانه آنها برای خواستگاری رفته است شاید متدین و بادیانت بوده است اما بعد از ده روز میگویند: دختر فلانی را به فلانی دادهاند. چرا؟ هنوز که کنکور تمام نشده است؟ چون جیب آن آقا پر پولتر بوده است. این را یقین کنید که اگر ۳۰ سال با هم زندگی کنند و بعد از سی سال اگر این دختر و پسر در کوچه یکدیگر را ببینند و این مرد با خانم خود باشد و آن زن با شوهر خود، اگر مرد بعد از ۳۰ سال آن زن را دید حسرت خواهد خورد و آن دختر هم کینه این زنی که همسر این مرد هست را به دل خواهد گرفت. چه اجباری دارد که چون دختر فلانی مدرکش بالا است حتماً باید او را بگیریم؟ بسیاری از افرادی که با این نیت ازدواج کردهاند فقط در کنار هم زندهمانی میکنند نه زندگانی.
مولوی احراری بیان داشت: مشکلات اقتصادی، یکی دیگر از دلایل عدم استحکام زندگی است. امروزه بیشتر اوقات، مردم لذت زندگی ما را بیشتر از خود ما تماشا میکنند. فلانی چه خانهای ساخته است! فلانی ۸۰۰ میلیون تومان فقط نمای ساختمان او شده است. هرکسی که میگذرد میگوید: چقدر زیبا است! زن و شوهر چه لذتی در آن خانه میبرند. اما زن و شوهر در داخل آن خانه هر روز با سرطان، دعوا و سکته سر میکنند و هر روز و هر شب در کنار سفره، نان راحتی را از گلو فرو نمیبرند، چرا؟ به دلیل چشم و همچشمی و نمایش غرور خود به دیگران. قدم را بیشتر از وُسع خود برمیدارند. جشن تولدهای آنچنانی میگیرند. اگر جشن تولد نگرفتیم آیا خدا از ما راضی نمیشود؟ اگر در جشن تولد فرزند تو کادویی کمتر از ۲۰۰ هزار تومن آمد باید زن طلاق داده شود؟ چون برادر زن در جشن تولد فرزند تو کمتر از ۲۰۰ هزار تومن آورده است. این را میگویند که عروسیها را باید بزرگ بگیریم چون دیگران بزرگ میگیرند. برای خود زندگی کنیم. هر چقدر میتوانیم در داخل خانه برای ادب و زیبایی سرمایهگذاری کنیم.
امام جمعه اهلسنت شهر خواف در بخش دیگر از سخنان خود پیرامون انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در ۲۸ خردادماه، یک بار دیگر ملت ایران به پای صندوقها رفتند و برحسب وظیفه در انتخابات شرکت کردند. مردم عزیز شهرستان خواف هم با شرکت بیش از ۷۸ درصد آرا در انتخابات شرکت کردند که جای تقدیر و تشکر است. ما این انتخاب بهجا را به آقای رئیسی تبریک عرض میکنیم و امیدواریم که مشکلات به دست ایشان بعد از خداوند و توفیق خدا حل شود. علمای اهل سنت دوراندیشی کردند و مردم اهل سنت هماندیشی کردند و به پای صندوقهای رای رفتند و رای دادند و انتظار هم دارند که ریاست جمهور منتخب، نعمت خدمت به مردم را مغتنم بداند. برای هر نعمتی زوالی هم هست و روزی از شما گرفته خواهد شد. پس چنان خدمت کنید که هرگاه نعمت خدمت مردم، از شما گرفته شد، اعتبار داشته باشید نه اینکه عبرت دیگران باشید.
وی افزود: اهل سنت ایران، یکسوم جمعیت کشور را تشکیل میدهند و بنده بر این عقیده هستم که اهل سنت اقلیت نیستند. بنابراین ما را تحمل کنید. در وزارتخانهها، استانداریها و فرمانداریها ما را بپذیرید و تحمل کنید. از نخبگان ما در مسائل سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی استفاده کنید. این که میگویند اهل سنت اقلیت هستند را قبول ندارم. اقلیتی که میتوانند در سرنوشت یک کشور دخالت مستقیم داشته باشند و سرنوشت یک کشور را تغییر دهند آیا میشود به آنها اقلیت گفت؟! اگر شما هم به اهل سنت اقلیت میگویید مرحبا و احسنت به این اقلیت که آنقدر قدرت دارند که میتوانند سرنوشت یک کشور را تعیین کنند. ما نمیخواهیم که اهل سنت فقط در انتخابات و هفته وحدت شناخته شوند. ما میخواهیم که وحدت شعار سیاسی نباشد، وحدت، شعور دینی و اخلاقی باشد.
جناب آقای رئیس جمهور! دیگر مردم نمیخندند. آقای رئیسجمهور! برای مردم بهار و تابستان معنا ندارد. زندگی فقط زمستان و پاییز است. وقتی که صدای برگها بلند میشود صدای پاییز نیست، بلکه صدای شکستن کمر مردها در زندگی است. آقای رئیس جمهور! مردم دیگر دورهمی ندارند، دورهغمی دارند. مردم زندگی نمیکنند، مردم زندهمانی میکنند. فقط کوشش و تلاش میکنند که زنده بمانند. مردم کرامت دارند، این کرامت را برگردانید. این آبرو را برگردانید. دیگر خندهها از ته دل نیست، دیگر زندگی آن صفا و صمیمیت قبلاً را ندارد و این به دلیل آن است که نان به قیمت جان شده است. برنج به قیمت آبرو و روغن به قیمت حجاب و عفت شده است. آیا مردم به خاطر کرونا نباید به مسجد بیایند اما در ایام کرونا، زن و مرد در صف یک کیسه برنج، یک حلب روغن و یک کیسه قند باشند. این کرامت است؟! این کرامت را برگردانید. مردم ایران لایق بالاتر از اینها هستند.
مولوی احراری در ادامه سخنان خود در مورد شوراهای شهر گفت: از همه عزیزانی که خود را در شورای شهر کاندید کردند تشکر میکنم، چون شهامت کردند. خدمت عزیزانی که منتخب شدند نیز تبریک عرض میکنم. در شورای ما امسال جوانی و تجربه با هم ترکیب شدند. اما قدرت شورا چیست؟ بزرگترین مرجع قانونی مردمی است. شورا برخاسته از درون مردم است. حافظ منافع و زبان گویای مردم است. شورا نباید کارشان این باشد که هر مدیری را که نصب کنند یا عزل کنند، فقط دسته گلی برای مدیر ببرند. مدیر باید به خدمت شورا بیاید. شورای شهر، ۴۸ هزار و شورای شهرستان، ۱۵۰ هزار انسان پشت سر آنها است. شورا تنها نهادی است که قدرت دارد هزینهها و درآمدها را از فرمانداری بگیرد. شوراها باید همدلی و وحدتنظر داشته باشند و از خودمحوری پرهیز کنند. باید بر عملکرد دستگاههای اجرایی، بودجه و هزینهها نظارت کنند. مطالبهگر باشند و به ادارات سر بزنند. باید این پنج نفر از الان شروع کرده باشند. باید به همه ادارات بروند و نقاط ضعف و قوت را یادداشت کنند و مردم را در جریان بگذارند. توصیه بنده این است که عزیزان شورای محترم، ده نفر از ریشسفیدان و از بزرگان هر محل را انتخاب کنند و هر گاه مشکلی در فرمانداری یا در ادارات است با این ده نفر بروند که این مشکلات را این ۱۰ نفر با مردم در جریان بگذارند.
ایشان در بخش بعدی سخنان خود تصریح کرد: آماری تکاندهنده خدمت شما عرض میکنم. انشاءالله که مسئولین ما خواب باشند، چون اگر خود را به خواب زده باشند مشکل است که بیدار شوند، اما اگر خواب باشند میشود آنها را بیدار کرد. خدمت مسئولین محترم سوالی هست. زیرساختهای یک شهرستان چه چیزهایی است؟ جاده، آب، برق و اشتغال است. در این چهل سال آیا جاده ما فرقی کرده است؟ آیا آب شرب ما از لحاظ کیفیت و کمیت بهتر شده است؟ آیا برق ما بهتر شده است؟ در سال هشتاد و خردهای، هشت چاه شرب حوزه منطقه آبی شهرستان خواف را به کمک استانداری به معدن دادند. آنسال مسئولین کجا بودند؟ اگر نمیتوانند برگشت کنند حداقل چاه شرب را به چاه شور عوض کنند. در ۲۵ سال قبل چهار چاه شرب شما از بهترین آب دشت کیبر، به گناباد فروخته شده است، اما امروز شما باید تشنه باشید چون مسئولین شما خوابند و شما هم خوابید، چون مطالبهگر نیستید. و امروز فرزندان شما باید تشنگی بکشند. شما فکر کنید که اگر این ۱۲ چاه برگردد آب شهرستان چطور میشود. آب از ۱۰ متر به ۳۸ متر تهنشین شده است. مسئولین ما میگویند: این کار را ما نکردهایم. آیا این جواب شد؟ اگر آنها اشتباه کردند شما این اشتباه را تکرار نکنید. اصرار بر اشتباه گناه است. شما مسئول این هستید که آب را برگردانید. شوراهای آینده این وظیفه را دارند. مردم در جریان نیستند چه اتفاقاتی میافتد. مسئولین و بزرگان هم گناهکارند که مردم را در جریان نمیگذارند و خیلیها از این راه نان میخورند. دست شرکتهای معدنی درد نکند، کوتاهی نمیکنند و همه پول خود را به دولت دادهاند اما دولت تا الان از ۱۵ درصدی که در قانون است که همه این را پشت این تریبون گفتهاند که ما همه کار میکنیم اما هنوز نتوانستهاند یک ریال از معدن را صرف این شهرستان کنند.
وی ادامه داد: ۵ یا ۶ شرکت بزرگ معدنی و شرکتهای کوچک بسیاری است. آمار یکی از شرکتها را میدهم. در حالت خوب ظرفیت بارگیری ریلی یکی از شرکتها ۸ هزار تن در روز است و بارگیری تریلی ۶ هزار تن است. میشود ۱۴ هزار تن. حال ما میگوییم ۱۲ هزار تن. هر تنی هم بین ۳ میلیون و ۳۰۰ تا ۳ میلیون و ۷۰۰ که میانگین ۳ میلیون و ۵۰۰ بگیریم میشود، در روز یک شرکت از این شرکتها ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان از شهر شما بیرون میبرند. در ماهی ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان از شهر شما بیرون میبرند. حالا شما ۵ شرکت را فرض بگیرید ببینید چه میشود. در ماهی ۱۵۰۰ میلیارد تومان از ۱۴ هزار تن درآمد دارند، حال فقط یک سایپا را در روز به خواف تعلق دهند و در سال ۳۶۵ سایپا را حساب کنید که به حساب فرمانداری بریزند، ببینید آیا شهر شما آباد نمیشود؟
مولوی احراری تصریح کرد: چرا باید دکترهای ما در اتاق عمل، نخ جراحی نداشته باشند؟ لباس جراحی نباشد، لباس مریض نباشد؟! روزی ۲۰۰۰ تریلی در معدن بارگیری میشود و ۸۰۰ اتوبوس و مینیبوس مسافرین را جابهجا میکند. اینها در چهطور جادهای تردد میکنند؟ چقدر گفتند که این جاده را میسازیم؟ سال ۹۴ در خدمت مولانا مطهری با وزیر راه، آقای آخوندی در دوره اول آقای روحانی، این جاده کلنگ زده شد که در سال ۹۶ باید جاده خواف – تربت حیدریه دو بانده و چهار بانده شود، اما چه شد؟ روزی۲۰۰۰ تریلی و ۸۰۰ اتوبوس در این راه میروند. هر تریلی اندازه چهار اتوبوس به جاده ضرر میرساند. در بیمارستان خواف، متخصص بیهوشی، داخلی، ارتوپدی، تصفیه فاضلاب، دستگاههای سرمایشی و گرمایشی، سونوگرافی (که یکی برای ۱۵۰ هزار نفر است)، دستگاه آندوسکوپی، ام اِر آی، وسایل مثل ملافه و لباس و…. کمبود دارند. وضعیت برق چطور است؟ این کنتورهای برق و یخچالهایی که از مردم سوخت را چه کسی باید جواب دهد؟ همه را شعار دادند. با شعار، به شعور مردم توهین نکنید، مردم آگاهند. درباره نانواییها صحبتهای زیادی شده است. نمیدانم مسئولین چه کسانی هستند. کیفیت نانها پایین است. نانواییهای محترم، نانها را بهتر کنند. نباید از شهرهای اطراف نان بیاورند. نباید نانی که برکت است در زیر پای گوسفندها و گاوها باشد. خیلی جاها نانوایی ندارد. خیابان سینا یک نانوایی کفایت نمیکند. تقاضا است اگر قدرتی دارند و میتوانند و دلسوز هستند در این خیابان یک یا دو نانوایی دیگر ایجاد کنند. درباره جریمههای رانندگی ما از نیروی انتظامی و راهنمایی رانندگی کمال تشکر را داریم. نباید مریضی که به مشهد میرود دلهره آن را داشته باشد که اگر در خیابان عارف یا پرستار پارک کند هنوز نرسیده قبض جریمه میآید. اگر کرونا برای کسانی سختی داشت اما برخی افراد بودند که از این اتفاق بیشتر استفاده کردند. انسان یا باید به مریض برسد یا باید دلهره جریمه را داشته باشد. این را هم باید فکر و چارهسازی کنند. چه کسانی زمینها را در خواف خریداری میکنند؟ کسانی که مالک زمینها هستند؛ مینشینند و قطعهبندی میکنند و یکی زمین را میخرد و قیمتگذاری میکنند و آن طرف خیرات هم زیاد میدهد. کرایه مغازهای که هفت میلیون باشد مغازهدار باید چقدر بر سر مشتری کلاه بگذارد تا کرایه مغازه درآید؟
سخنران مراسم عید سعید قربان تصریح کرد: همه جوانان اهل سنت را در گزینش استان خراسان رد کردند. شرطشان چه بوده است؟ (عدم واجد شرایط عمومی). برادران! اهل سنت هم جزو شهروندان ایراناند. ریش، ادب، انسانیت، اخلاق، شهروندبودن و اهل سنتبودن که جرم نیست. درد دل ما برای مسئولین مانند درد دل فرزند برای پدر است. ما دلسوز نظام و رهبر انقلاب هستیم. ایشان هم دلسوز هستند. اگر گفتههای رهبر را همه فصلالخطاب قرار دهند تحریمها تاثیری نخواهد داشت.
مولوی احراری در مورد مرحوم حضرت مولانا مطهری(رحمهالله) یادآور شد: عید سعید قربان، یادآور عروج ملکوتی جناب مولانا خواجه شمسالدین مطهری(رحمهالله) در سال ۱۳۶۹ است که ادب و اخلاق را به یادگار گذاشتند. نام ایشان را در چنین روزی به خاطر میسپاریم و اگر ما قربانی کردیم، ایشان جان را فدای دوست کردند. ما به خاطر احترام ایشان امروز سعی میکنیم از قربانی که در راه خدا میکنیم قسمتی هم به عزیزان و بلبلان مکتب ایشان و حوزه علمیه احناف خواف اختصاص دهیم. در این حوزه علمیه ۶۰۰ طلبه برادر و خواهر بهصورت شبانهروزی است. همچنین امور مکاتب، امور دانشجویی و علمایی که در خدمت هستند و به مناطق میروند فعالیت دارند. تشکر میشود به خاطر کمکهای نقدی و غیرنقدی، اما این عزیزان را از طریق گوشت قربانی خود هم یاری کنیم. بعضیها گفتهاند قربانی نمیکنیم و درخت میکاریم و دستگاه اکسیژنساز میخریم، اما این گناه است. اگر تمام ایران را درخت بکاریم و دستگاه اکسیژنساز بیاوریم جایگاه قربانی را نمیگیرد.
عکسهای این مراسم در پایین همین مطلب…
دیدگاهتان را بنویسید