مولوی گل محمد منصوری

تقابل با توحید محکوم به نابودی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مولوی گل محمد منصوری در مراسم نماز نمارجمعه پنجم مردادماه 1403 اهل‌سنت شهر خواف با بیان آیات سوره العصر پیرامون موضوع ایمان صحیح و توحیدی به خداوند متعال به ایراد سخن پرداخت.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف با اشاره به آیات تلاوت شده بیان داشت: خداوند متعال اصول کامیابی و مردود شدن ملت‌ها را بیان می‌کند که اگر از ملت‌های مسلمان ملتی به این اصول پایبند باشد، در دنیا و آخر سرافراز خواهد بود. قرآن کتاب نجات بخش بشریت است اگر به اصول آن عمل نماییم.

سخنران نماز جمعه خواف ادامه داد: سوره عصر دارای چند اصل است، ابتدا خداوند قسم یاد می‌کند به چرخش زمان و گذر ایام که انسان در خطر است. انسانیت سرمایه‌ی عمری که دارد در آن ضرر می‌کند مگر آنانی که ایمان صحیح به خداوند دارند، عمل صالح انجام می‌دهند، یکدیگر را به حق دعوت کرده و اگر برای دعوتگران مشکلی پیش آمد یکدیگر را به صبر سفارش نمایند.

ایشان پیرامون ایمان صحیح به خداوند خاطرنشان کرد: حضرت موسی در مناجات خود با خداوند می‌فرماید: عاقل‌ترین انسان کیست؟ خداوند پاسخ  داد کسی که از خود انصاف بگیرد. اول انصاف از خود در برابر خدا دوم در برابر خانواده و اجتماع است.

مولوی منصوری ذیل آیه «يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ» گفت: خداوند در این آیه خطاب به انسان‌ها می‌گوید چه انگیزه‌ای باعث شد تا در برابر خداوند مغرور شدی در حالی که چهار مانع برای این غرور وجود دارد؟ اولین بِرَبِّكَ، نسبت به خدا و مربی خود غرور ورزیدی، مانع دوم الْكَرِيمِ بودن خداوند که در آیه بیان شده است، سوم الَّذِي خَلَقَكَ، آن خدایی که تو را آفرید، فَسَوَّاكَ، ظاهر تو را آفرید، فَعَدَلَكَ باطن تو را علاقمند به توحید آفرید. خداوند می‌فرماید «فِي أَيِّ صُورَةٍ مَا شَاءَ رَكَّبَكَ» انسان را خداوند به بهترین و زیباترین صورت آفرید و این مانع دیگر برای آن است که انسان نسبت به خداوند مغرور نشود.

شرط پذیرش عمل، ایمان است

سخنران نماز جمعه خواف در ادامه بیان داشت: خداوند متعال می‌فرماید اگر راه سعادت را می‌خواهید که در دنیا و آخرت کامیاب شوید، اگر به تاریخ بنگرید کسانی که با قدرت خود فکر کردند که کامیاب‌اند شکست خوردند، اگر هدفشان سرمایه، لکشر و تمدن و… بود شکست خوردند در حالی که خداوند در قرآن می‌فرماید «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً» کسی که عمل خوب انجام دهد چه مرد و چه زن، شرط پذیرش عمل ایمان است. در دنیا زندگی با آبرو و در آخرت بهترین پاداش را خداوند خواهد داد. قرآن کتاب انسان‌ساز است و ما از این کتاب دور شده‌ایم، قرآن کتابی نجات دهنده است همانطور که انسان‌هایی را از ورطه هلاکت نجات و آنان را عزت‌مند کرد و الگو قرار داد.

ایشان خاطرنشان ساخت: ایمان به خدا مهمترین مسئله است، پیامبر اکرم(ص) با مشرکین مکه جنگید در حالی که مشرکان مکه اعمال نیکی همچون نماز، حج، روزه می‌گرفتند و خدمت حجاج بیت الله الحرام را می‌کردند و این مسئله را قرآن پاسخ داده است «أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ» آیا تعمیر خانه خدا را و خدمت حجاج را مساوی می‌دانید با کسی که ایمان به خدا و روز آخرت آورده است؟ مهمترین مشکل مشرکین مکه در کنار قبولیت الله، الهه های مختلف را نیز قبول داشتند و می‌پرستیدند.

مولوی منصوری افزود: خدای متعال در آیه «وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ مَا يَمْلِكُونَ مِنْ قِطْمِيرٍ» کسانی را که می‌خوانید منهای خدا، مالک نسیتند به اندازه‌ی آن پوسته روی خرما یا نخ پشت هسته خرما، «إِنْ تَدْعُوهُمْ لَا يَسْمَعُوا دُعَاءَكُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجَابُوا لَكُمْ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُونَ بِشِرْكِكُمْ وَلَا يُنَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِيرٍ» صدا زنید جواب شما را نمی‌دهند، فرض کنید که شنیدند جوابتان را هم نمی‌دهند و در قیامت از این شرکی که برای خدا قائل شدید بیزارند.

مدرس حوزه احناف خواف تصریح کرد: مغر تمام قرآن و کتب آسمانی سوره مبارکه حمد است و مغز این سوره «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» فقط تو را عبادت می‌کنیم و فقط از تو استعانت و کمک می‌خواهیم. حضرت آدم و حوا که به مشکل برخوردند از کی پناه خواستند؟ گفتند خدایا ما بر خود ظلم کردیم و اگر خدایا برما رحم نکنی از زیان کارانیم، مستقیماً از خداوند استعانت خواستند.

سخنران نماز جمعه خواف افزود: خداوند در آیه «إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ فَادْعُوهُمْ فَلْيَسْتَجِيبُوا لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ» حجت را بر تمام آنانی که کمک از غیرخداوند می‌خواهند می‌بندد. در این آیه خداوند صراحتاً اعلام می‌کند انسان‌هایی که غیر خدا را می‌خوانید، مانند شما انسان هستند، بخوانید تا جواب شما را بدهند اگر شما راست می‌گویید. آیا این ها دست، پا و… دارند تا بتوانند حاجت شما را برطرف کنند؟ خیر این ها بت و مرده هستند. پیامبر(ص) فرمودند: خداوند لعنت کرد یهود و نصارا را که از قبور انبیاء خود حاجت خواهی کردند.

ایشان در ادامه گفت: هنگامی که حضرت ابراهیم قوم خود را دعوت به یکتاپرستی کرد، آن حضرت را در آتش انداختند، جبرئیل به نزد ایشان آمد و سلام خدا را بر ایشان عرضه کرد و گفت حاجت نمی‌خواهی؟ گفت از ته نه! جبرئیل گفت از خدا بخواه. حضرت ابراهیم در پاسخ به جبرئیل گفت: خداوند از حال من آنگاه است چرا او را بخواهم؟

مولوی منصوری افزود: اگر تا به امروز اشتباه کردید و خطا رفته‌اید برگردید و توبه نمایید همانطور که خداوند متعال به پیامبر(ص) گفت: ای پیغمبر به بندگان من بگو کسانی که بر خود ظلم کردند برگردید و گناه را رها کنید و از رحمت من ناامید نشوید زیرا خداوند تمام گناهان را می‌آمرزد.

عزت و ذلت در دست خداوند است

مدرس حوزه احناف خواف با تاکید بر اینکه عزت و ذلت انسان‌ها در دست خداوند است تصریح کرد: حضرت یوسف را بردارانش خواستند در چاه بیندازند اما خداوند او را حفاظت کرد و به اوج عزت رساند. دشمنان دین و یگانگی خداوند خواستند بسیاری ها را خوار و ذلیل کنند اما خداوند به آنان عزت داد. خداوند در قرآن کریم به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید که به مردم بگو ای خداوند هرکس را تو بخواهی حکومت می‌دهی، هرکس را بخواهی عزت می‌دهی و هرکس را بخواهی ذلیل می‌کنی.

سخنران نماز جمعه خواف گفت: اگر فردی ایمان کامل و توحید صحیح داشته باشد خلاف، جنایت و ظلم نمی‌کند. نمونه‌ی این افراد در طول تاریخ بسیار بودند، روزی حضرت عمر فاروق به چوپابی گفتند که یکی از این گوسفندان را بگیر چوپان گفت این ها از ارباب من است، عمر فاروق گفت ارباب تو که اینجا نیست و نمی‌بیند، آن چوپان گفت خدای اربابم که هست.

ایشان ادامه داد: دشمن همیشه تلاش می‌کند به فرد موحد ضربه بزند، ابتدا او را تطمیع می‌کند، اگر موفق نشد تهدید می‌کند. در دوران نبوت حضرت موسی زمانی که فرعون صحنه مناظره حضرت موسی با جادوگران را مهیا نمود به آنان گفت اگر حضرت موسی را شکست دهید علاوه بر پاداش مالی جزو نزدیکان من خواهید شد.

مولوی منصوری افزود: جادوگران وقتی ریسمان‌ها و عصاهای خود را انداختند گفتند به عزت فرعون که ما پیروزیم اما هنگامی که حضرت موسی عصای خود را انداخت تبدیل به مار عظیمی شد و تمامی مارهای جادوگران را بلعید. وقتی ایمان در تار و پود انسان باشد این اتفاق می‌افتد که جادوگران در مقابل حضرت موسی به سجده افتادند و گفتند ما ایمان آوردیم به رب العالمین یعنی رب موسی و هارون ایمان آوردیم. در این هنگام فرعون تهدید را شروع کرد که بدون اجازه من ایمان آوردید و دست و راست شما را برخلاف قطع خواهم کرد و بر تن درختان خرما زنده زنده آویزان خواهم کرد اما استقلال جادوگران باعث شد تا بگویند بعد از اینکه حقیقت توحید برایمان ظاهر شد به هیچ عنوان تو را ترجیه نمی‌دهیم.

مدرس حوزه احناف خواف خاطرنشان ساخت: عاقبت کسانی که با توحید درگیر شدند و از شرکت حمایت کردند نابودی است. امید است روزی امت اسلامی گرداگرد قرآن جمع شوند و به این ریسمان الهی چنگ زنند و وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کنند و علیه یهود که قبله اول مسلمانان را در دست دارد قیام کرده و غزه و فلسطین را از شر صهیونیست نجات دهند.

سخنران نماز جمعه خواف در پایان خطاب به رئیس جمهور منتخب گفت: آقای پزشکیان، مشارکت پایین مردم در انتخابات متاثر از ناامیدی بود و شما با وعده‌هایتان مردم را نسبت به خود خوش‌بین کرده و مردم به شما اعتماد کردند و بایستی بر قول های خود استوار بمانید. کرسی ریاست جمهوری چهار سال در اختیار شماست و اگر عدالت، انصاف و حقوق اقوام و مذاهب را رعایت کردید در دنیا و آخرت سرفراز خواهید بود والا در آخرت باید در مقابل هشتاد میلیون ایرانی پاسخگو باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *