ایمان باعث جد و جهد می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مفتی عبدالاحد حنفی، در مراسم نشست صمیمی اساتید و فارغ‌التحصیلان حوزه علمیه احناف خواف پیرامون ویژگی علما به ایراد سخن پرداخت.
مدرس حوزه انوارالعلوم خیرآباد در ابتدای سخنانش بیان داشت: ترقی و رشد هر جامعه وابسته به معلمان آن جامعه می‌باشد. در مورد جامعه امروز خودمون فکر کنیم و دنبال علت مشکلات جامعه خصوصا دینداری مردم باشیم. فتنه‌ها بسیار زیاد شده و مانند قطرات باران می‌آید.
ایشان ادامه داد: مولانا محمدانور بدخشانی که روز گذشته وفات نمودند از لحاظ علمی بسیار قوی و پربار می‌باشند که خودم بارها شاهد این استحضار علمی بوده‌ام. هر کسی که پیشرفتی در هر زمینه‌ای به دست آورده است قطعا سختی و مشکلاتی را تحمل کرده است، تفاوتی ندارد دین باشد یا دنیا.
مفتی حنفی ادامه داد: سلف صالح ما و علمای متأخرین هم با زحمت به مقامات عالی رسیده‌اند و بعد از تحمل زحمات نمونه و الگو شده‌اند. چه قبول کنیم چه قبول نکنیم الله تعالی ما را منسوب به علم کرده است و این علم مسؤلیت آور می‌باشد و یقینا در آخرت مورد بازخواست قرار خواهیم گرفت. مسؤلیت ما به این صورت است که باید صفات اهل علم در ما وجود داشته باشد.
مدرس انوارالعلوم خیرآباد گفت: متأسفانه یکی از مشکلات ما این است که ظاهر و باطن ما با هم یکی نیست و متفاوت است و استاد ما قسم می‌خورد که تا این مشکل حل نشود، وضعیت جامعه خوب نخواهد شد. حضرت مولانا حسین احمد مدنی فرمودند که نزدیک بود کافر و مرتد بشوم، ولی با دیدن مولانا محمودالحسن دیوبندی از این فتنه برگشتم و خداوند متعال من را نجات دادند.
ایشان در ادامه افزود: مولانا گنگوهی می‌فرمود: بود و نبود کسی برای اعمال من فرقی نمی‌کند، این است نهایت اخلاص. به دست یکی از علمای دیوبند نه میلیون هندو مسلمان شدند. شاعر اردو زبان می‌گوید: علت به تاراج رفتن قافله راهنمای قافله است و من از راهزنان شاکی نیستم. علامه اقبال می‌فرماید: دل ملا گرفتار غمی نیست. نگاهی هست ، در چشمش نمی نیست. از آن بگریختم از مکتب او. که در ریگ حجازش زمزمی نیست.
مفتی حنفی در تاکید جایگاه مساجد گفت: مسجد مهم‌ترین بخش جامعه است و هر تلاش و کوششی را می‌توان در مسجد به انجام رسانید. در برخی از مساجد متاسفانه هیچ فعالیتی نیست و وقت نماز باز می‌شود و متصل بعد از نماز در بسته می‌شود. وقتی امام مسجد آخرین نفر وارد مسجد و اولین نفر نیز خارج می‌شود، چگونه مردم می‌خواهند به مسجد وقت بدهند؟! مقتدی‌های ما هیچ وقت ما را در حال عبادت نفلی، تضرع و… ندیده‌اند، چگونه مقتدی‌ها می‌خواهند به طرف عبادات نفلی، تلاوت قرآن، تضرع و… سوق داده شوند. نکته بسیار مهم این است که جوانان و نوجوانان محله و مسجد خودمون را در اولویت قرار دهیم. دانش‌آموزان متوسطه بسیار زود قبول می‌کنند و اصلاح می‌شوند، پس باید برای این عزیزان برنامه‌های مفید در مسجد و محله داشته باشیم.
استاد حوزه انوارالعلوم خاطرنشان کرد: ایمان قطعا تأثیر خواهد داشت، زیرا همه بر فطرت ایمانی به دنیا می‌آیند. شاعر اردو زبان می‌گوید: الله تعالی از روز ازل فیصله کرده که اگر وظیفه‌تان را انجام ندهید، جامعه‌ای بی‌روح، بی‌انگیزه و افسرده نصیب شما خواهد شد. ایمان باعث جد و جهد می‌شود و وقتی نور ایمان باشد تمام تلاش جو مخالف بی‌تأثیر خواهد بود. لذا اصلاح جامعه به اصلاح علما بستگی دارد، بنابراین علما باید کنار هم بنشینند و از همدیگر تجربه و علم حاصل نمایند. علمی که به انسان فروتنی و تواضع یاد ندهد، به دردی نخواهد خورد.
ایشان در بیان اوصاف بزرگان دین گفت: روزی مولانا حسین احمد مدنی داخل قطار بودند پلیس هندویی به سرویس رفت و زود برگشت، مولانا متوجه شدند که سرویس تمیز نیست، لذا زود رفتند و سرویس قطار را تمیز کردند و بعد به ایشان گفتند که سرویس تمیز است. این عمل مولانا آن فرد را به شدت مورد تأثیر قرار داد. از زمانی که مولانا گنگوهی نابینا شدند و تدریس نمی‌کردند دیگه حقوق و هدیه‌ای از مدرسه قبول نمی‌کردند. مولانا تهانوی می‌نویسند که مسجد منطقه مولانا گنگوهی در حال تعمیر بود، شخصی نامه نوشت که کل هزینه‌های مسجد را برآورد بکنید تا همه را پرداخت نمایم، ایشان در جواب نوشتند که من مهندس نیستم، لذا خودتون فردی را بفرستید تا هزینه‌ها را برآورد کند. علمای ما اینگونه بودند. ولی امروز ما چگونه هستیم.
مفتی حنفی افزود: علما باید مانند شخص رسول خدا دلسوز باشند. انسان وقتی می‌فهمد امام جماعتی با مقتدی خودش قهر است، تعجب می‌کند. برادران تبلیغی کار می‌کنند و زحمت می‌کشند و جوانان و مسلمانان را نمازی می‌کنند و تحویل ما می‌دهند، ولی متأسفانه ما جذابیتی نداریم و آنها را از مسجد دور می‌کنیم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *