اهمیت و ضرورت دعا خصوصاً در این زمان

اهمیت و ضرورت دعا خصوصاً در این زمان

  • با توجه به حالات و زمانه‌ای که در آن قرار داریم، لازم و ضروری‌ست که یک وقتی را برای دعا اختصاص دهیم و از فتنه‌ها و شرارت‌ها به خدا پناه ببریم، از خداوند متعال عافیت دنیا و آخرت و شفای امراض جسمانی و روحانی را تقاضا نماییم.
  • سعی کنیم دعاهای قرآنی، همچنین دعاهایی که از انبیاء بیان شده و دعاهایی که خاتم الانبیا(ص) آنها را از درگاه الهی تقاضا می‌فرمودند را بخوانیم، زیرا همین دعاها به قبولیت نزدیک‌تر می‌باشند.
  • هنگامی‌که انسان دعاهایی که از رسول خدا(ص) روایات شده را می‌خواند، این نتیجه را حاصل می‌کند که عقل و فهم ما اصلاً به اینگونه دعاها نمی‌رسید و نخواهد رسید، زیرا ایشان در سطح بسیار عالی دعا می‌فرمودند. بنابراین دعاهای نبوی یک خزانه‌ای است که ایشان برای امت به جا گذاشته‌اند.
  • در حدیث شریف، برای پریشانی این دعا: «لا إلهَ إلا اللهُ ربُّ العرشِ العظيمِ الكريمِ لا إلهَ إلا اللهُ العظيمُ الحليمُ لا إلهَ إلا اللهُ ربُّ السمواتِ وربُّ الأرضِ ربُّ العرشِ العظيمِ لا إلهَ إلا اللهُ ربُّ العرشِ الكريمِ لا إلهِ إلا اللهُ ربُّ السمواتِ وربُّ الأرضِ ربُّ العرشِ الكريمِ» (مسند أحمد ٤/١٨٢) بیان شده است. به همین دلیل همه باید برای رفع پریشانی این دعا را روزانه بخوانند.
  • دعایی دیگر برای رفع پریشانی‌ها استغفار است که این الفاظ: «أستغفرُ اللهَ الذي لا إلهُ إلَّا هو الحيُّ القيومُ و أتوبُ إليهِ» که برای رفع پریشانی‌ها مجرَّب می‌باشد.
  • برای برطرف شدن و حل مصایب و مشکلات این آیه: «… لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» (انبیاء/87) بسیار مفید و مجرَّب است.
  • در قرآن و احادیث برای صبح و شام دعاهایی منقول است که انسان باید سعی نماید بر آنها محافظت نماید، زیرا سراسر خیر می‌باشد. برای این منظور مناجات مقبول حضرت حکیم‌الامة مولانا اشرفعلی تهانوی(رحمه‌الله) خیلی عالی است.
  • در تمام حالات این دعا: «… حسبُنا اللهُ ونِعْمَ الوكيلُ» (آل عمران/173) که قسمتی از آیه قرآن هم است را همیشه بر زبان داشت باشید.
  • توصیه آخر مدیریت محترم حوزه علمیه احناف خواف این بود که با توجه به فتنه‌ها و حالات به وجود آمده، لازم است که یک وقت خاص برای دعا اختصاص داده شود. برای این وقت کتاب مناجات مقبول و دعاهای مأثور از رسول خدا(ص) بسیار مفید خواهند بود.
    خداوند متعال به همه توفیق اختصاص دادن اوقاتی را برای خودش و مناجات به درگاه بی‌نیازش را بدهد.

 محمد مکفی رودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *