ایشان در مقدمه سخنان خویش گفت: یکی از وظایف بسیار خطیر و سنگین، موضوع برقراری عدالت در بین آحاد جامعه و مردم است. در شرایط کنونی تنها نظامی که میتواند زمینه پیشرفت بشریت را در ابعاد مختلف تضمین کند، نظام والای اسلام است. تنها حکومتی که میتواند بشر را به سرمنزل مقصود برساند، نظام ارزشمند الهی و اسلام عزیز است. اگر به نظامهای دیگر نگاه کنیم هیچکدام از این نظامها نتوانستند بشر را به سعادت برسانند و جایگاه واقعی خود را پیدا کنند و در نتیجه، همه نظامها یا سقوط کردند یا در حال سقوطاند.
ایشان در بیان علل سقوط نظامهای کمونیستی و امپریالیستی اظهار داشت: یکی از علتهای سقوط نظام کمونیستی و امپریالیستی این بود که سلب آزادی مشروع در نظام آنها بود؛ یعنی انسانها از آزادی کامل برخوردار نبودند، سانسور و کنترل و نظارت شدید در آن حکومتها برقرار بود و مردم به ندرت میتوانستند آزادی قلم، بیان، اعتقاد و فکر داشته باشند. علت دیگر آن، بحرانهای شدید اقتصادی بود.
ایشان افزود: وقتیکه اسلام، اقتصاد نوین را مطرح میکند، منظور همان اقتصادی است که در آن رشوه، رباخواری، صداقت و امانت نباشد. اما چرا اقتصاد غرب و شرق فرو پاشید؟ علتش این بود که این نظام اقتصادی مبتنی بر بیعدالتی و همچنین فرار مغزها، بدبختی طبقات کارگر و فروپاشی نظام خانواده بود. اما اسلام آمد و عدالت را مطرح کرد و یکی از ویژگیهای بارز دین مبین اسلام همین برقراری عدالت در همه زمینهها و ابعاد مختلف است.
خداوند متعال میفرماید: «ان الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتائ ذی القربی و ینهی عن الفحشاء والمنکر و البغی» خداوند متعال دستور به عدالت، نیکوکاری و توجه به افراد ضعیف جامعه از جمله یتیمان میدهد و دستور میدهد که دنبال خلاف نروید و مرتکب منکر نشوید و از فحشا به دور باشید.
مولوی قهستانی در بیان اهمیت عدالت تصریح کرد: در زمان رسول خدا یک زن مخذومی مرتکب سرقت شد که از یک قبیله معروف بود. بعضی از بزرگان با هم نشتند و گفتند سفارش کنیم که این زن از فلان قبیله و از اشراف است و دستش قطع نشود. گفتند: چه کسی را واسطه کنیم که برود و این را مطرح کند؟ آنها حضرت اسامه(رض) را ماموریت دادند که به خدمت نبی مکرم برود ودر مورد این زن مخذومی شفاعت کند تا دست او قطع نشود. حضرت اسامه خدمت پیامبر رفت و این موضوع را مطرح کرد. پیامبر با حالت خشم فرمودند: «ما بال اقوام یشفعون فی حد من حدود الله» چه شده که بعضی از افراد برای این که حدی از حدود خدا اجرا نشود شفاعت میکنند؟ علتی که امتهای قبلی هلاک شد این بود که اگر فرد دارای اسم و رسمی از خانواده متمولی از اشراف و بزرگان مرتکب سرقت و جنایت میشد او را رها میکردند، اما اگر از خانواده پایین و مستضعفی بود دست او را قطع میکردند. سوگند به خدای متعال اگر فاطمه مرتکب سرقت شود دست فاطمه را قطع خواهم کرد.
ایشان در بیان انواع عدالت خاطرنشان کرد: عدالت چند نوع است؛ اول: عدالت حقوقی. عدالت حقوقی تنها از آنِ مسلمانان نیست، بلکه فقهای اسلام در مورد غیر مسلمین هم میفرمایند: اگر یک کافری از کشوری دیگر ساکن کشور اسلامی شد فقها میفرمایند: این کافر ذمی که پناهنده کشور اسلامی شده و در این کشور زندگی میکند از همان حقوقی برخوردار است که یک مسلمان برخوردار است. اگر مسلمان در حق او ظلم کند باید از مسلمان قصاص گرفته شود، اگر او را بکشد باید قصاص شود و اگر از او دزدی کند باید دستش قطع شود. هر حکمی که به نفع مسلمین است به نفع آن کافر ذمی هم هست و هر حکمی که بر علیه مسلمان جاری شود بر او هم جاری خواهد شد.
مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف در زمینه عدالت اجتماعی خاطرنشان کرد: دومین نوع عدالت، عدالت اجتماعی است؛ یعنی فراهم نمودن زمینه مشارکت عمومی افراد جامعه در اداره امور کشور. باید زمینههای پیشرفت علمی، آموزشی و اقتصادی برای همه فراهم شود و همه مردم بتوانند از مزایای حکومت اسلامی به نسبت مساوی برخوردار شوند. حقوق اجتماعی به این معنا که هرکس که دارای لیاقت و شایستگی است بتواند از آن لیاقت استفاده کند و به او مقامی داده شود و اینگونه نباشد که چون فلانی از فلان قوم و مسلک و دین است ما اینها رو نادیده بگیریم و یک نوع بیعدالتی برقرار شود.
ایشان در زمینه عدالت سیاسی گفت: سومین نوع عدالت، عدالت سیاسی است؛ به این معنا که اصل و مهم انسانیت است و همه انسانها محترماند و از حقوق مساوی برخوردارند و دوگانگی در این زمینه مطرح نیست. همه آحاد ملت باید مورد شفقت و مهربانی قرار گیرند، ضمن اینکه باید منافع و مصالح مسلمین مورد توجه قرار گیرد، هرگز نباید منافع دیگران نیز به خطر بیفتد. امروز میبینیم که وضعیت جهان چگونه است. آمریکا، اسرائیل و کشورهای اروپایی فقط به منافع خودشان فکر میکنند و برای رسیدن به اهداف خود حاضرند هر ملتی را مورد تهاجم نظامی و اقتصادی قرار دهند.
ایشان ادامه داد: آن چیزی که ما به چشم خود میبینیم این عدالت سیاسی نیست. برای این که نفت ملتها را تصاحب کنند و ثروت کشورهای مستضعف را غارت کنند و دیگران را مستعمره خود قرار دهند، حاضرند انواع جنایتها را بر سر ملت مظلوم فرود بیاورند. در عدالت سیاسی حق وتو معنایی ندارد. چرا نظام بین الملل به پنج کشور قدرتمند حق وتو میدهد تا هر جایی که منافعشان به خطر بیفتد، آن مصوبه باب میلشان نباشد فورا چین، انگلیس، آمریکا، فرانسه و آلمان از حق وتوی خودشان استفاده کنند.
ایشان تصریح کرد: موضوع عدالت یک موضوع بسیار پیچیده و مهمی است. امروز متاسفانه مشکل اساسی ما ملتها نبود عدالت، تبعیض و ظلم است.
سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف در زمینه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی اظهار داشت: در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی قرار داریم. حدود چهل سال پیش در چنین روزهایی انقلاب پا گرفت و امروز اولین روز از دهه فجر اسلامی است. در چنین روزهایی حدود چهل سال پیش کشور شاهد یک تحول عظیم و انقلاب بزرگ بود؛ انقلابی که حاصل رشادتها، شهامتها، از خودگذشتگیها و شهادتهای بسیاری از بزرگان این کشور بود که به رهبری بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام راحل این انقلاب شکل گرفت و به ثمر نشست. این انقلاب، آسان به دست نیامده و در طول این انقلاب خونهای زیادی ریخته شده است.
ایشان افزود: این انقلاب دستاوردهای مهمی در زمینههای سیاسی، امنیتی، انرژی، علمی، فناوری، صنعت، اقتصادی، پزشکی و سایر دستاوردهای مختلف داشته است. آنچه که قابل توجه است این است که اقشار مختلف مردم در مقابل استبداد و دیکتاتوری حکومتی که منحصر به یک خاندان مشخص بود ایستادند و برای این که این امت به کرامت و آزادی برسد و استقلال خود را حفظ کند قیام و مقاومت کردند.
ایشان تاکید کرد: رمز شکل گرفتن این انقلاب و تداوم آن، اتحاد و وحدت کلمه بود. امام راحل روی دو مسئله خیلی تاکید داشتند: یکی اینکه در همه صحبتهای امام، موضوع مردم و توجه به مردم و سخن مردم خیلی بارز بود. دوم، اتحاد و انسجام بین آحاد ملت است که این انقلاب به یک فرقه یا یک گروه خاص وابستگی ندارد و همه در این انقلاب شریکاند. در شرایط کنونی هم باید به این موضوع توجه شود. امروز جامعه جهانی در زمینههای مختلف بر علیه ایران اسلامی شده و نقشه میکشند و تحریم میکنند. اگر بخواهیم بر همه این مشکلات فائق آییم این است که به یکدیگر احترام بگذاریم و همدیگر را تحمل کنیم و در جهت وحدت عملی بیشتر کار کنیم که همواره امام راحل و رهبر معظم انقلاب بر این موضوع تاکید داشته و دارند. ما در بسیاری از فرمایشات رهبر انقلاب میبینیم که چقدر روی موضوع وحدت، برابری و برادری تکیه دارند و اهمیت میدهند و آن کسی که بین شیعه و سنی تفرقه بیندازد آن را عامل آمریکا و انگلیس معرفی میکنند.
مولوی قهستانی در زمینه حقوق اهل سنت تاکید کرد: اهل سنت از ابتدای انقلاب تا امروز همواره در همه صحنههای انقلاب حضور فعالی داشت، شهید، جانباز و اسیر دادند و هیچگاه حاضر نشدند که امنیت کشور به خطر بیفتد. همه مرزهای ایران اسلامی غالبا در اختیار اهل سنت است ولی کوچکترین ناامنی به وجود نیامد و حتی در چند ماه قبل که اتفاقاتی در کشور افتاد باز هم اهل سنت وفاداری خود را به این نظام و رهبری اعلان داشتند و حاضر نشدند در کشور فتنه ایجاد شود.
ایشان افزود: باید مسئولین به فکر مردم باشند و به خواستههای مشروع آنها گوش فرا دهند، گلایهها و شکوههایی را که دارند با جان و دل بشوند و در جهت عملیکردن آنها کار کنند. این مردم وطن خود را دوست دارند و به رهبر خود عشق میورزند. این مردم انقلابی هستند و برای انقلاب کار کردند و در عمل نیز نشان دادند. چرا بعضاً از سوی کسی و با برخورد سلیقهای مورد بیمهری واقع شوند که مسئولین ارشد نظام اینها را قبول ندارند.
ایشان افزود: انشاءالله در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور فعال داشته باشید و همان گونه که در گذشتهها هم در همه صحنه ها حضور داشتید باز هم حضور فعال خواهید داشت.