مولانا مطهری فرمودند: انسان باید به قضا و قدر الهی ایمان داشته باشد. پیامبر اکرم(ص) ایمان به قضا و قدر الهی را یکی از ارکان ششگانه ایمان بیان فرمودهاند.
شخصی خدمت رسول الله(ص) آمد و عرض کرد: ایمان چیست؟ پیامبر در جواب این شخص فرمودند: اینکه اعتماد و یقین به الله داشته باشی و به ملائکه، کتبی که خدا بر انبیا نازل کرده، پیامبران، روز آخرت و قضا و قدر الهی اعم از خیر و شر آن ایمان داشته باشی.
علما مینویسند: اعتقاد ما مسلمانان این است که خدای متعال سرنوشت خلائق را از همان اول، مقدّر و تعیین نموده است. همچنین معتقدیم که خدای متعال، انسانها را با حسنات و سیئات، مورد امتحان و آزمایش قرار میدهد.
خداوند میفرماید: «و بلوناهم بالحسنات و السیئات لعلهم یرجعون» ما انسانها را با حسنات و سیئات مورد ابتلا و آزمایش قرار دادیم تا بلکه آنها برگردند و به طرف ما رجوع کنند. گاهی اوقات خداوند متعال، مال و ثروت، عافیت و رفاهیت میدهد تا ببیند که بنده در مقابل این نعمتها شکرش را به جا میآورد یا خیر، و نیز گاهی انسان را به وسیله بلا و مصیبت میآزماید تا ببیند چقدر صبر و شکیبایی دارد و در مقابل تقدیر الهی سر تسلیم فرود میآورد.
ایشان افزودند: خدای متعال حضرت آدم را خلق فرمود و ملائکه را دستود داد که آدم را به جهت تعظیم سجده کنند، اما آدم با همین مرتبه و مقام مورد آزمایش قرار میگیرد. خدای متعال به آدم فرمود: از این درخت نخور، اما آدم با وساوس شیطان از آن خورد؛ به همین جهت خدای متعال آدم را از بهشت اخراج کرد و به زمین فرستاد و مدتها آدم این دعا را میخواند: «ربنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفر لنا و ترحمنا لنکونن من الخاسرین» ای الله من و حوا به نفس خود ظلم کردیم، اگر تو بر ما رحم نکنی از زیانکاران میباشیم و خدای متعال توبه آدم را قبول کرد.
سپس خداوند متعال فرزندان حضرت آدم را نیز مورد آزمایش قرار میدهد، آن جا که میفرماید: «و لنبلونکم بشئ من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات» ای انسانها! حتما ما شما را با خوف، گرسنگی، نقص در اموال و نفسها و میوهها میآزماییم. و در ادامه میفرماید: «و بشر الصابرین» پیامبر، بشارت ده صابرین را؛ آن کسانیکه در مقابل این مسائل صبر میکنند.
مدیر حوزه علمیه احناف خواف خاطرنشان کردند: اعتقاد ما مسلمانان است که در همه این سختیها و مصائب، خیر، خوبی و صلاح نهفته است و این حقیقت را فقط آن کسانی که اعتقاد و یقین کامل به الله متعال دارند میتوانند درک کنند. و این هم جزو معتقدات ماست که گاهی اوقات، به ظاهر یک مسئله برای ما خیلی خوب و سودمند معلوم میشود، اما نتیجه آن شر است و ما متوجه نمیشویم، از طرفی، گاهی اوقات موضوعی به ظاهر شر است، اما در واقع در او خیر میباشد و این هم از آیه ثابت است که خدای متعال میفرماید: «عسی ان تکرهوا شیئاً و هو خیرٌ لکم و عسی ان تحبوا شیئاً و هو شر لکم و الله یعلم و انتم لا تعلمون» بسا اوقات چیزی است که شما او را دوست ندارید اما برای شما خیر است، و بسا اوقات شما یک چیزی را دوست دارید اما در واقع برای شما شر است و خدا حقایق امور را میداند و شما نمیدانید.
ایشان با بیان واقعه صلح حدیبیه یادآور شدند: پیامبر اکرم که در سال ششم هجری به قصد عمره تشریف بردند، وقتی به مقام حدیبیه رسیدند کفار مکه از ورود رسول الله به مکه مکرمه جلوگیری کردند. طی مذاکرهای که صورت گرفت، صلحی بین پیامبر اکرم و مشرکین مکه منعقد شد که شما امسال برگردید و عمره بجا نیاورید و در سال آینده این عمل را انجام دهید. و همچنین اگر از ما افرادی به طرف شما بیایند و مسلمان شوند آنها را به ما برگردانید، اما از شما مسلمین اگر به طرف ما بیایند ما آنها را به شما بر نگردانیم. حضرت عمر فاروق(رض) با غیرت ایمانی که داشت عرض کرد: یا رسول الله، این چه صلحی است؟ آیا شما نفرمودید که ما بر حق هستیم؟ پیامبر فرمودند: بله ما بر حق هستیم، باز حضرت عمر عرض کرد: شما نفرمودید که کشتههای ما در بهشت و کشتههای آنها در جهنم هستند و ما آماده قتال و جنگیم، پیامبر اکرم فرموند: بله، من این سخنان را گفتم. حضرت عمر میگوید: پس این ذلت و خواری چرا؟ پیامبر اکرم فرمودند: ای عمر! من رسول بر حق خدا هستم و خدا مرا ضایع نخواهد کرد.
مولانا مطهری تاکید کردند: ظاهر این صلح شر بود، اما آیه نازل میشود که: «انا فتحنا لک فتحا مبینا لیغفر لک الله ما تقدم من ذنبک و ما تأخر و یتم نعمته علیک» خداوند متعال از این صلح، تعبیر به فتح میکند.
سخنران مراسم عید فطر در زمینه ویروس کرونا فرمودند: بیماری ویروس کرونا که دامنگیر انسانها و امت اسلامی شده، در ظاهر شر و بلا است، اما حتماً خداوند متعال یک خیری را در آن نهفته است؛ چرا که خدای متعال رحیم و حکیم است و کار او با حکمت است. ذات حکیم، بندگان خود را وا نمیگذارد و چیزی نمیآورد که غیر از مصلحت او باشد. پس ما معتقدیم که در این خیر، صلاح و رستگاری است (انشاءالله) به شرطی که بدانیم و بفهمیم.
علما مینویسند: آیه: «عسی ان تکرهوا شیئاً و هو خیرٌ لکم وعسی ان تحبوا شیئاً و هو شرٌّ لکم» این را میرساند که در مقابل امر الله باید تسلیم باشیم. هر چه خدای متعال برای ما مقدر کند ما باید در مقابل امر الله راضی باشیم و سر تسلیم فرود آوریم.
علما مینویسند: این آیه دلیل بر این نمیشود که ما اسباب را ترک کنیم و از خود سستی بهخرج دهیم، بلکه انسان باید به قدر طاقت و استطاعت خود به اسباب مراجعه کند و این وظیفه ما بندههاست.
خدای متعال در آیات زیادی به ما امر میکند که اسباب را اتخاذ کنیم؛ آیه: «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوة و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم» هر چه میتوانید قوت و قدرت خود را بالا ببرید و همین است استفاده از اسباب. خدای متعال در آیهای به حضرت موسی دستور میدهد: «فأسر بعبادی لیلا انکم متبعون» ای موسی، بندگان مرا در شب خارج کن، زیرا اگر تو در روز آنها را خارج کنی فرعونیان میآیند و به آنها ضربه وارد میکنند، و این است استفاده از اسباب. همچنین، وقتی که یوسف آن خواب را میبیند و برای پدرش تعریف میکند، حضرت یعقوب به ایشان میفرماید: «یا بنیَّ لا تقصص رؤیاک علی اخوتک فیکیدو لک کیدا» ای یوسف این خواب خود را برای برادرانت تعریف نکن، چرا که برای تو مکر خواهند کرد.
ایشان تصریح کردند: اهل ایمان میدانند که این ویروس اگر آمده فقط بهخاطر این است که به خدا برگردیم و تا وقتی که انسانها در خود تحول ایجاد نکنند این بلایا و مصیبتها خواهد بود. تا وقتی که گناه، ظلم، بیعدالتی، بیحجابی و بیحیایی باشد این بلا و مصیبت دامنگیر انسانها خواهد بود.
علما مینویسند: از سه کوتاهی، ما باید توبه و استغفار کنیم؛ اول: کوتاهی در شکر نعمتهای الهی که این همه نعمت را خدا به ما داده اما شکر نعمت را بجا نیاوردیم و در شکر این نعمتها کوتاهی کردیم. دوم: کوتاهی در آن فرصتی که خدا به ما داد که باید عبادت میکردیم و در آن کوتاهی کردیم. سوم: استغفار برای اینکه بزرگی خدا را نشناختیم و در این کوتاهی کردیم.
ریاست نشست فقهی اهل سنت خراسان در بخش دوم سخنان خویش، به بیان گزیدهای از تذکرات پرداختند و خاطرنشان کردند: باید تقدیر و تشکر کنیم از کادر درمانی، پرستاران و به طور کلی ستاد مبارزه با کرونا که در این ایام زحمت کشیدند و تلاش کردند. تقدیر و تشکر میکنیم از ایثار و همکاریهای مردم مؤمن، شرکتهای معدنی و همه کسانی که به فقرا و نیازمندان در این مدت بیماری کمک نمودند. امواتی که در این مدت از میان ما رفتند و به رحمت حق پیوستند، باید برای آنها دعای مغفرت کنیم. صاحبان این اموات باید بدانند اگر چه تعذیهای وجود نداشت، اما از ایصال ثواب و از صدقات و خیرات برای اموات خود نباید فراموش کنند.
ایشان افزودند: موضوع دیگری که به سمع این جانب رسید این است که تعداد زیادی از جوانان، مجلس عروسی خود را در ایام بیماری کرونا گرفتند و مخارج آن را برای فقرا و نیازمندان ارسال کردهاند که امر بسیار خداپسندانهای بود.
ایشان در زمینه کمکهای مردمی به حوزه علمیه احناف خواف گفتند: باید از همکاریهای شما مردم مؤمن و متدین که در ماه شعبان چه از سوی مساجد و چه صندوقهای خیریهای که در مغازهها است، حوزه علمیه احاف خواف را یاری کردید و همچنین به ائمه مساجد کمک نمودید تقدیر و تشکر میکنیم.
ایشان ادامه دادند: باید تشکر کنیم از کارکنان خدوم شهرداری که در این چند روز، صحن مصلی را برای ما آماده کردند. از اعضای محترم شورای اسلامی شهر، شهردار و کارکنان محترم که خیابانها را آسفالت و مرمتکاری میکنند تقدیر و تشکر میکنیم. همچنین از شهرداران سابق که واقعا زحمت کشیدند تقدیر و تشکر میکنیم.
از امور فرهنگی حوزه علمیه احناف خواف که در این مدت بیماری کرونا، برنامههای مفید و متنوعی در فضای مجازی داشتند، و همچنین از خواهران محترمه که یک گروه هزار و پانصد نفرهای بودند که در این مدت بیماری، سیصد قرآن را ختم کردند تقدیر و تشکر میکنیم.
مولانا مطهری همچنین از جناب آقای دکتر نگهبان که واقعا در این مدت هشت سال زحمت کشیدند و آنچه در توان ایشان بود از هیچ کوششی دریغ نکردند و کارهای زیربناییای که شاید برای ما خیلی ملموس نباشد، انجام دادند تقدیر و تشکر فراوان میکنیم. برای منتخب جدید جناب حاج آقای احمدپور هم تبریک میگوییم و هم آرزوی توفیق میکنیم و از ایشان هم میخواهیم که همانطور که در روز آخر تبلیغات انتخابات، به حوزه علمیه تشریف آوردند و فرمودند برای من فرقی بین شیعه و سنی نیست و تقریبی هستم، امیدواریم که به همان عهد خود عمل نمایند. همچنین از شرکتهای معدنی تقاضا میکنیم که وحدت، اخوت و برادریای که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند کاملا مدنظر داشته باشند. وحدت و اخوت یعنی عدالت، وحدت و اخوت یعنی این که همه را به یک چشم نگاه کنیم. کارکنان این شرکتها باید از جوانان این منطقه باشند، و از لحاظ حقوق، بیمه و مزایا با بقیه برابر باشند. مسئله دیگر اینکه باند دوم بین سه راهی نشتیفان و معدن که قرارداد آن منعقد شده بود باید اجرا شود و مغفول نماند و مسئولین محترم این مسئله را مورد توجه قرار دهند.
مولانا مطهری به وفات دو شخصیت برجسته جهان اسلام اشاره نموده و فرمودند: در این هفتههای آخر دو تا از علمای هند که خیلی معروف و مشهور بودند وفات کردند. حضرت مولانا سعیداحمد پالنپوری شیخ الحدیث و مفتی دارالعلوم دیوبند و نیز علامه خالد محمود یکی از علمای دیوبند بودند، اما در شهر منچستر انگلیس خدمت میکردند و مردم را ارشاد و راهنمایی میکردند و آکادمی اسلامی تشکیل دادند.
ایشان در پایان، در زمینه اهمیت وحدت و برادری تاکید کردند و افزودند: وحدت، اخوت و برادری که عزت ما و شما به همین وحدت است، انشاءالله این را هم مد نظر داشته باشید و حفظ کنید. دشمنی با آمریکا و اسرائیل و استکبار جهانی را هم نباید فراموش کرد که اینها دشمن اسلام و مسلمین هستند. باید برای مسلمانان چین، هندوستان و کشمیر که تحت ظلم و ستم هستند دعا کنیم که خدای متعال آنها را نجات دهد.
ایشان تاکید کردند: کرونا را جدی بگیرید، این بیماری از میان ما نرفته است و هنوز پیشبینی میکنند که در پاییز امسال بدتر شود؛ از این جهت از دید و بازدیدها اجتناب کنید و به نکات بهداشتی توجه نمایید تا اینکه خدای متعال به همه ما عافیت عنایت فرماید.
مشاهده عکسهای مراسم عید سعید فطر سال 1399 در پایین همین مطلب…
دیدگاهتان را بنویسید