به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مولوی مهرداد فرهمند در مراسم نماز جمعه ۳۰ آذرماه ۱۴۰۳ اهل سنت شهر خواف، با تلاوت آیات(وَالْعَصْرِ*إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ) پیرامون موضوع خروج از خسران، سفارش اسلام به نیکی و مراسم شب یلدا به ایراد سخن پرداخت.
مدرس حوزه علمیه تعلیم القرآن نشتیفان بیان کرد: لطف الله شما حال همهی ماست و خداوند این زمین را با تمام نعمات آن، در اختیار انسان قرار داده است. هیچ یک از ما این قدرت را نداریم که خواسته باشیم نعمتهای خداوند را بشماریم، چون از قدرت ما خارج است. خداوند میفرماید: اگر خواسته باشید نعمتهای خدا را بشمارید، توانایی آن را ندارید. لذا لازمهی هر صحبتی این است که با تمجید و ثنای الله شروع شود.
سخنران نماز جمعه خواف گفت: در آیاتی که تلاوت شد، خداند به عصر سوگند یاد میکند. اول این را در نظر بگیریم که سوگند به غیر لفظ الله جایز نیست و طبق حدیثی شرک است. اما خداوند از آنجایی که هرکاری را که اراده کند انجام میدهد و مورد بازخواست قرار نمیگیرد، گاهی به برخی از موارد قسم یاد میکند و میخواهد اهمیت و مهم بودن آن چیز را برساند.
وی افزود: خداوند میفرماید:(والعصر) خود عصر به معنای فشردن است و بعد اطلاق میشود به وقت عصر، چون کارهای روزانه ما در آن وقت فشرده و پیچیده میشود. بعد از آن به مطلق زمان گفته میشود. مفسرین در این مورد محتملات زیادی را نقل کردهاند. برخی از مفسرین میگویند: همان وقت عصر است، برخی میگویند: منظور نماز عصر است. بسیاری از مفسرین میگویند: منظور زمانه و عمر انسان است چون عمر انسان آغشته به مشکلات و شادیهاست و پستیها و بلندیها میباشد، بنابراین خداوند قسم یاد میکند.
مولوی فرهمند خاطر نشان کرد: (خسر) به معنای نقص و کمی یا ضرر و زیان میآید. امام راغب اصفهانی میفرماید: گاهی این زیان به خود شخص، برمیگردد. گاهی اوقات این زیان به فعل انسان برمیگردد و برخی اوقات به سرمایه برونی، مانند ثروت و مال و گاهی دورنی مانند ایمان، صحت و… بر میگردد. خداوند برای خارج شدن انسان از ضرر و زیان، در همین سوره، ۴ راهکار برای او قرار میدهد.
ایمان و عمل صالح لازم و ملزوم یکدیگرند
مدرس حوزه علمیه تعلیم القرآن نشتیفان گفت: اولین راهکار، ایمان است. منشا تمام کارهای انسان، همین فکر، اندیشه و اعتقاد است. ایمان آنقدر مهم است که تمام انبیا بعد از بعثت، روی اعتقاد، فکر و اندیشه کار میکردند. در بیشتر جاهایی که در قرآن کریم لفظ ایمان به کار میرود، کنار آن عمل صالح نیز میآید. قرآن ایمان و عمل صالح را لازم و ملزوم یکدیگر قرار میدهد.
سخنران نماز جمعه خواف گفت: سومین راهکار، سفارش به حق و حقیقت است. راه نجات، اول از ذهن و قلب شروع میشود، در عمل و رفتار انسان پیاده میشود و سوم، درگفتار انسان نمایان میشود. آخرین مورد، سفارش به صبر کردن است. صبر نیز خودش چند نوع است، صبر در طاعات و عبادات، صبر در برابر گناهان و صبر در برابر مشکلات و سختیها.
مولوی فرهمند خاطر نشان کرد: خلاصه این اعمال که گفته شد میشود، پندار نیک، کردار نیک، گفتار نیک. برخی میگویند: شما به همین سه اصل عمل کنید و به تعالیم اسلام کاری نداشته باشید و مصداق آن به فراوانی در فضای مجازی دیده میشود. اول این را باید بدانیم که هدف چنین افرادی این است که اسلام و ایمان را از دل ما خارج کنند. ثانیا، برخی میگویند این شعار منسوب به زرتشت و برخی میگویند منسوب به کوروش است و در مورد هردوی این شخصیتها، بحث خیلی زیاد است.
مدرس حوزه علمیه تعلیم القرآن نشتیفان افزود: در آیین زرتشت آمده است که او خدا را به یگانگی قبول نداشت و قائل به دو خدا بود. یکی خدای شر و تاریکی و دیگری خدای نیکی. از دیگر مواردی که در آیین او آمده است، ازدواج با محارم است. در مورد کوروش هم عدهای او را تمجید میکنند و خیلی از محققین او را جنایتکار معرفی میکنند. بنده تصدیق و تکذیب نمیکنم و همهی اینها تاریخ هستند.قول منصفانه این است که ما قبول کنیم که حرفهای ضد و نقیض در مورد هردو شخص زیاد است.
مولوی فرهمند گفت: وقتی شعار را از کسی میگیریم، باید نگاه بیندازیم که آن شخص چه کسی است. وقتی قرآن میگوید:(لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنة) پیامبر(ص) بهترین الگو و اسوه برای شماست، پس معلوم میشود که پندار، رفتار و گفتار صحیح پیامبر(ص) با سند صحیح به ما رسیده است اما آیا میتوانیم به تاریخ اعتماد کنیم که این اشخاص درست بودهاند یا خیر؟
سخنران نماز جمعه خواف افزود: در تاریخ همه چیز وجود دارد، لذا؛ در مورد همین افراد بحث است و افرادی که میگویند: همین سه اصل را بگیرید و به چیزهای دیگر کاری نداشته باشید و باز همین افرادی که چنین چیزی میگویند، در جایی دیگر میگویند: این رسالت پیامبر(ص) ۱۴۰۰ قبل است که کهنه شده است و ما به یک چیز جدید نیاز داریم. این چگونه است که از یک طرف چنین حرفهایی گفته میشود و از طرف دیگر میگویند به این سه اصل عمل کنید که از کوروش است و خودش ۲ هزار سال قبل زندگی میکرده است و قبل از پیامبر(ص) بوده است و یا مربوط به زرتشتی است که ۲۵۰۰ سال قبل میزیسته است و او هم قبل از پیامبر(ص) بوده است.
سفارش اسلام به پندار نیک، کردار نیک، گفتار نیک
وی تصریح کرد: کسی که اعتقاد به معاد و یگانگی خدا نداشته باشد، چه تضمینی است که این حرفها را اجرا کند. نگاه اسلام به این شعار چیست؟ اسلام اصلا مخالف این شعار نیست و در جایی که میآید نیک، لفظ مبهمی است و تعریفی ندارد و برداشتها از نیک بودن هم فرق میکند اما اسلام دعوت به نیکی میدهد ولی برای آن چهارچوبی مشخص میکند. در مورد پندار نیک، الله متعال میفرماید: روز قیامت روزی است که مال و فرزند شما به شما نفعی نمیرساند مگر کسی که با یک قلب و دل پاک بیاید.
مولوی فرهمند بیان کرد: پس الله راه نجات را پندار پاک قرار داد که از شرک و بتپرستی و… پاک باشد. خداوند میفرماید: از بسیاری از ظنها و فکرها پرهیز کنید، چه بسا که بسیاری از این گمانها گناه است و این خودش یعنی همان پندار نیک. در مورد کردار نیک هم مصداق آن این است که در هرجای قرآن نام ایمان باشد، عمل صالح هم در همانجا موجود است.
مدرس حوزه علمیه تعلیم القرآن نشتیفان افزود: بعضی اعمال خوب هستند که فایدهاش به خود ما میرسد و برخی به خانواده و جامعه بر میگردد. هیچ دین و آئینی به اندازه اسلام با فقر مبارزه نکرده است. این همه آیه و حدیث در مورد خیرات، صدقات و زکات است که هدفش مبارزه با فقر است. آیا کردار نیک از این بهتر داریم که پیامبر(ص) فرمودند: اگر شما شب بخوابید و شکم شما سیر است و میدانید که همسایه شما گرسنه است، شما ایمان ندارید. آیا کردار نیکی بهتر از این داریم؟
سخنران نماز جمعه خواف خاطر نشان کرد: حتی پیامبر(ص) فرمودند: شما به حیوانات هم نیکی کنید و آن را به عنوان منبری برای قصه گویی استفاده نکنید که بر روی آن بنشینید و با دیگران صحبت کنید. پیامبر(ص) فرمودند: در مورد این حیوانهای زبان بسته از الله بترسید. اسلام فقط اکتفا به شعار نمیکند و چهارچوب آن را مشخص میکند.
وی افزود: در اسلام، گفتار نیک هم به خوبی یافت میشود. الله متعال میفرماید: هر سخنی که میخواهید بگویید، مواظب باشید که فرشتهای در آنجا آماده است که آن را ثبت کند. پیامبر(ص) میفرمایند: هر سخن نیک برای شما ثواب است. این همان گفتار نیک است. خواهش ما از شما عزیزان و خصوصا قشر جوان این است که این شعارهایی که در فضای مجازی میبینید که ظاهرا پوستهی زیبایی دارند، فریب آنها نخورید و نزد عالم محل بروید و هدف آنها را بپرسید و هدف خیلی از این شعارها این است که ما را از اسلام دور کند.
تاکید اسلام بر روی صله ارحام، محبت به یکدیگر است
مولوی فرهمند در پایان بیان کرد: امشب، شب یلدا و شب چله است. علما در این مورد زیاد صحبت کردهاند و در فضای مجازی مطالب در این مورد زیاد است ولی این را بدانیم که در اسلام چند چیز خیلی مهم است، اول، بحث صلهی رحم که بسیار تاکید شده است. پیامبر(ص) میفرمایند: کسی که صلهی رحم را برپا میکند، خداوند هم به رزق و هم به عمر او برکت میدهد و روز قیامت صلهی رحم نزد الله میآید و میگوید: یا الله! کسانی که من را قطع کردند، تو هم آنها را از رحمت خود قطع کن.
مدرس حوزه علمیه تعلیم القرآن نشتیفان خاطر نشان کرد: بحث دوم، موضوع محبت به یکدیگر است. پیامبر(ص) میفرمایند: مومن کانون محبت است و کسی که با بقیه محبت نداشته باشد و این شخصیت را هم نداشته باشد که بقیه به او محبت کنند، هیچ خیری در او نیست. بنابراین تمام تاکید اسلام بر روی صله ارحام، محبت به یکدیگر و هدیه دادن است.
سخنران نماز جمعه خواف در ادامه افزود: وقتی فرهنگ اسلام تا اینقدر غنی و بینیاز است و تا این حد به صله رحم و هدیه و محبت تاکید دارد، چرا ما محبت را مناسبتی و انحصاری کنیم که فلان شب یا فلان شب باید باشد. خصوصا وقتی آن شب، منشا و مبدأ آن از یک فرهنگ بیگانه و غیر مسلمان است.
وی افزود: در مورد همین شب یلدا در آیین زرتشت آمده است که زرتشتیان میگفتند: چون این شب خیلی دراز است و تاریکی مطلق است، آتش روشن میکردند و دور آن مینشستند تا از نحوست و بدی آن شب نجات پیدا کنند. این اعتقاد صد در صد مخالف اعتقاد و باور ماست، چرا آن را تعظیم کنیم و برای آن مراسم داشته باشیم. اسلام با صله رحم هیچ مخالفتی ندارد اما با بزرگداشت مراسم غیر مذهبی و مراسمی که منشا آن از غیر اسلام است، مخالف است. مگر امشب با دیشب یا با فردا شب چه فرقی دارد که ما ملاقات و محبت را انحصاری کنیم.
دیدگاهتان را بنویسید