«روزه دهم ماه محرم، من گمان میکنم که خداوند گناههای یک سال گذشته را معاف بفرماید.» صحیح مسلم، کتاب الصوم
- مستحب بودن روزه گرفتن ”تاسوعا همراه با عاشورا“
- عبداللهابنعباس رضی الله عنه می فرماید:
«هنگامی که رسول الله (صلی الله علیه وسلم) روز عاشورا را روزه گرفتند و به روزهی آن امر نمودند، مردم گفتند: ای رسول الله، این روزی است که یهودیان و نصرانیان آن را بزرگ میدارند، رسول الله (صلی الله علیه وسلم) فرمود: «پس هرگاه سال آینده بیاید ان شاءالله روز نهم را روزه خواهیم بود» ابن عباس میگوید: سال آینده نیامد مگر آنکه رسول الله (صلی الله علیه وسلم) از دنیا رفتند» (صحیحمسلم)
امامنووی (رحمه الله) می گوید:
- منظور از این کار مخالفت با یهودیان است که تنها دهم را روزه میگرفتند، و این از ابن عباس روایت شده است.
- هدف از آن وصل شدن روزهی عاشورا با یک روزهی دیگر است، همانطور که از روزه گرفتن جمعه به تنهایی نهی نمودند.
- احتیاط در مورد روزهی دهم از ترس آنکه هلال ناقص باشد و اشتباه رخ دهد و روز نهم در عدد همان دهم در حقیقت باشد.
لازم به ذکر است که:قویترین وجه در این میان مخالفت با اهل کتاب است.
(الفتاویالکبری/جلد۶)
دارالافتاء حوزه علمیه احناف خواف