علامت شقاوت این‌ است که انسان در دنیا به بالاتر، و در امر دین به پایین‌تر خود نظر کند – حوزه علمیه احناف خواف

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، مدرس حوزه علمیه احناف خواف در مراسم نماز جمعه (۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) اهل سنت این شهر با تلاوت آیات (وَمَا نُؤَخِّرُهُ إِلَّا لِأَجَلٍ مَعْدُودٍ* يَوْمَ يَأْتِ لَا تَكَلَّمُ نَفْسٌ إِلَّا بِإِذْنِهِ فَمِنْهُمْ شَقِيٌّ وَسَعِيد*فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُوا فَفِي النَّارِ لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَشَهِيقٌ* خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ إِلَّا مَا شَاءَ رَبُّكَ إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ* وَأَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ إِلَّا مَا شَاءَ رَبُّكَ عَطَاءً غَيْرَ مَجْذُوذ) به ایراد سخن پرداخت.

مولوی احمد قهستانی در آغاز سخنان خویش گفت: خداوند متعال در آیات فوق می‌فرماید: (ما روز قیامت و پاداش را به تاخیر نمی‌اندازیم مگر برای مدت مشخصی و زمان مشخصی، این روز خواهد آمد و بعضی از انسان‌هایی که در میدان قیامت حضور پیدا کنند، بدبخت و بعضی خوشبخت هستند و کسانی که بدبخت هستند در آتش قرار دارند و برای آن‌ها آواز بسیار سخت و دردناکی است و برای همیشه و تا زمانی که آسمان‌ها و زمین پایدار است، در دوزخ خواهند ماند مگر آن افرادی که شقی بودند ولی ذره‌ای ایمان داشتند، خداوند این گروه را خارج خواهد کرد و پروردگار تو برای آن‌چه که اراده کند، انجام دهنده است. اما کسانی که خوشبخت هستند برای همیشه در بهشت هستند تا زمانی که آسمان و زمین پایدار هستند و این پاداشی است که قطع نخواهد شد.)

مدرس حوزه علمیه احناف خواف گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: علامت شقاوت این‌ است که انسان در دنیا به بالاتر و در امر دین به پایین‌تر خود نظر کند و همیشه به دنبال گناه باشد و گناه خود را فراموش کند.
علما می‌فرمایند: علامت شقاوت ۱۱ چیز است: ۱- انسان برای جمع‌کردن مال حریص باشد و شب و روز را نداند که چگونه می‌گذرد، ۲- این‌که تمام همت و تلاش انسان، در شهوت‌رانی و لذت دنیا باشد، ۳- انسان‌های بدبخت، انسان‌های بد زبان، پرحرف و فحاش هستند، ۴- انسان بدبخت، در نماز سستی می‌کند و نماز برای او اهمیت ندارد، ۵- انسان بدبخت کسی است که غذای او از راه حرام به دست بیاید و خود و خانواده‌اش از غذای حرام تناول کنند و یا غذای شبهه‌دار می‌خورد و با انسان‌های فاسد و بدکار نشست و برخاست دارد، ۶- انسان شقی، اخلاق بدی دارد و حاضر نیست برای یک مسلمان لبخند بزند، ۷- انسان شقی، متکبر و فخر فروش است، ۸- انسان بدبخت، منفعت خود را از مردم قطع می‌کند و اگر بتواند خیری برساند، آن را انجام نمی‌دهد و می‌گوید: من را با مردم کاری نیست، ۹- انسان بدبخت، با مسلمانان مهربان نیست، ۱۰- این‌که انسان بدبخت، انسانی بخیل است و حق خدا و خلق خدا را ادا نکند، ۱۱- این که انسان بدبخت، مرگ را فراموش می‌کند. امروزه متاسفانه بیش‌تر ما انسان‌ها از یاد مرگ غافل شده‌ایم، درحالی‌که پیامبر اکرم(ص) از عذاب قبر به خداوند پناه می‌جستند.

ایشان ادامه داد: علامات اهل سعادت هم چند مورد است: ۱- این‌که انسان خوشبخت نسبت به آخرت میل دارد و نسبت به دنیا بی‌رغبت باشد، ۲- انسان سعید، تمام همت آن عبادت و بندگی الله و تلاوت قرآن است. قرآن بسیار آرامش‌بخش است. کسانی که به قرآن و پیامبر اکرم(ص) توهین می‌کنند، ارزشی ندارند. انسان گاهی به مقامی می‌رسد که گاهی از فرشتگان الهی بالاتر می‌رود و گاهی هم از چهارپایان هم پست‌تر می‌شود. ۳- انسان خوشبخت، در آن‌چه که نیازی‌ نیست، کم حرف می‌زند، ۴- انسان خوشبخت، بر نمازهای پنج‌گانه مداومت می‌کند، ۵- انسان خوشبخت، در کم و زیاد از حرام پرهیزکار است، ۶- انسان خوشبخت، فروتن و متواضع است، ۷- انسان سعید، باسخاوت و باکرامت است. کاسب‌های محترم امروزه سعی کنند با توجه به شرایط امروزی رضایت خدا را در نظر بگیرند. ۸- انسان خوشبخت، کسی است که نسبت به خلق خدا مهربان باشد، ۹- این که انسان خوشبخت نسبت به خلق و مردم، نفع‌رسان باشد، ۱۰- انسان خوشبخت، همیشه به یاد مرگ است.

مولوی قهستانی در پایان گفت: حضرت عبدالله بن عباس(رض) شخصی را به چند چیز نصیحت کردند و فرمودند: ۱- این‌که قلبا به آن‌چه که خدا متکفل آن است، یقین کنیم و غم روزی نخوریم، ۲- این‌که انسان در وقتش، ادای فرائض کند، ۳- این که انسان دائما به یاد الله باشد، ۴- انسان نباید از شیطان پیروی کند و باید با او مخالفت کند، ۵- دنیا را همیشه آباد نکنیم و به فکر آخرت باشیم.

اشتراک گذاری