مولوی حبیب الرحمن قهستانی

ظلم؛ رعایت نکردن حق الله و حق الناس است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مولوی حبیب‌الرحمان قهستانی، در مراسم نماز جمعه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۳ اهل سنت شهر خواف، با تلاوت آیه (تَرَى الظَّالِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا كَسَبُوا) پیرامون موضوع ظلم به ایراد سخن پرداخت.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف، در آغاز سخن بیان داشت: در قرآن کریم، ۲۹۰ آیه در مورد ظلم و مشتقات آن است. در کلام الهی، ۸۱ گروه ظالم معرفی شده‌اند. این‌که قرآن تا این حد به بحث ظالمین اهمیت داده است،  به دلیل این است که ظلم در مراتب مختلف، عواقب سختی دارد.

سخنران نماز جمعه خواف افزود: پیامبر(ص) می‌فرمایند: اگر فردی به دیگری ظلمی از قبیل حق‌خوری و آبروریزی کرده است، تا زمانی که فرصت باقی است از او حلالیت بخواهد و از او تقاضا کند که ظلم او را ببخشد، پیش از آن که روزی فرا برسد که درهم و دینار ارزشی ندارد و اگر این فرد ظالم در کنار ظلمش کار نیکی انجام داده است، در روز قیامت، اعمال صالح او را می‌گیرند و به شخص مظلوم می‌دهند و اگر کار نیکی نکرده‌ است، از گناهان مظلوم می‌گیرند و به ظالم می‌دهند.

وی ادامه داد: باید اعمال خود را بسنجیم و حق الناس را در نظر بگیریم. ظلم به معنای بی‌انصافی، خروج از اعتدال، کار بی‌جا، ضربه‌ به دیگران و بطور کلی، رعایت نکردن حق‌الله و حق‌الناس است. اگر ما حدود شرعی، حق خدا و مردم را رعایت نکردیم، ظلم کرده‌ایم.

مولوی قهستانی پیرامون اقسام ظلم گفت: یکی از بزرگان می‌فرماید: ظلم‌ها سه دسته هستند؛ اول خطا و ظلمی است که خدا معاف می‌کند. دوم ظلمی است که مورد مغفرت خدا قرار نمی‌گیرد و سوم نوعی از ظلم است که خدا از آن نمی‌گذرد. ظلمی که قابل عفو نیست، شرک به خدا می‌باشد. ظلمی که احتمال عفو خداوند وجود دارد، ظلم و ستم شخص بر خودش است و مربوط به حق می‌باشد مانند این‌که نماز، روزه و یا… انجام نداده است. اما ظلمی که خداوند از آن نمی‌گذرد و آن ظلم و جنایت انسان بر هم‌نوع و مخلوق خدا انجام داده است.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف بیان داشت: یهودیت و‌مسیحت، برای خدا شریک قائل شده‌اند و دچار نوع اول از ظلم قرار گرفته‌اند. شریک قائل شدن برای خدا به این معناست که ما حاجات خود را از غیر خدا بخواهیم و اعتقاد داشته باشیم که او می‌تواند مشکلات را حل کند اما تنها ذاتی که ما باید از او کمک بخواهیم، ذات پروردگار می‌باشد. گاهی اوقات، انسان‌های جاهل و افرادی که عقیده‌ی سالمی ندارند، حرف‌هایی می‌زنند که خیلی خطرناک است و می‌گویند: ما نزد هرکس رفتیم، مشکل ما برطرف نشد اما زمانی که به نزد فلان پیر رفتم، مشکل من حل شد. استمداد و استعانت فقط باید از خدا باشد. این حرف مطابق قول قرآن، به معنای دروغ بستن بر خدا می‌باشد.

شکستن حدود الهی ظلم در حق خداوند است

سخنران نماز جمعه خواف تصریح کرد: حدود الهی را نشکنیم، زیرا این کار ظلم در حق خداوند است. به خودمان نیز ظلم نکنیم، زیرا تمام خلقت از قبیل زمین، آسمان، بدن، سلامتی و…، برای انسان آفریده شده است. اگر ما به حق خودمان ظلم کنیم، نوعی بی‌انصافی است. بی‌انصافی انسان  نسبت به خود، انواع مختلفی دارد مانند استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر. زیرا این مسائل برای انسان ضرر دارد. شراب طبق تعریف قرآن، نجس است و باید از آن پرهیز کرد. انسان‌های معتاد را می‌بینیم که به وسیله‌ی این مواد مخدر، چهره خوب، شخصیت و مقام آن‌ها در جامعه، چگونه لکه‌دار شده است و همه‌چیز خود را از دست داده‌اند.

وی گفت: به دیگرن نیز ظلم نکنیم. ظلم فقط آسیب جسمی و مالی نیست. هر شخصی که به حریم شخصی دیگران تجاوز کند مانند حریم خصوصی، اجتماعی و…، به حق دیگران ظلم کرده است. ظلم‌هایی در جامعه موجود است که دائما در زندگی ما تکرار می‌شود. اگر شخص در همسایگی و اقوام ماست که دچار فقر و نداری شده است و به او کمک نکردیم، این خود ظلم است.

مولوی قهستانی در ادامه افزود: برخی از ظلم‌ها کوچک و برخی مانند پایمال کردن حق مردم بزرگ است. برخی از کارگران و کارفرمایان گلایه‌مند هستند. ادا نکردن دین و حق مردم ظلم بزرگی است. چقدر چک‌ها و سفته‌ها هستند که پاس نمی‌شوند! بدقولی‌ها در جامعه زیاد شده است و وعده می‌دهیم اما به آن عمل نمی‌کنیم و این هم ظلم است. مغازه‌داری که اجناس را گران‌تر از حد معمول به مردم می‌فروشد، به حق مردم ظلم و بی‌انصافی کرده است.

مدرس حوزه احناف خواف ادامه داد: مواظب باشیم که حق الناس را رعایت کنیم. امروزه در قبال خیلی‌ها ظلم اتفاق می‌افتد و ما به آن توجه‌ای نداریم؛ مانند ضرب و شتم، دشنام، زمین‌خواری و تجاوز به مال مردم و… . طبق حدیث پیامبر(ص)، مفلس کسی نیست که مال و اموال نداشته باشد بلکه مفلس کسی است که در روز قیامت حاضر کرده شود درحالی‌که تمام اعمال و عبادات او کامل است اما به فرد دیگری دشنام داده است، تهمت زده است، حق مردم را خورده است، رشوه، سود و ربا، زمین‌خواری و … انجام داده است و کسی را به قتل رسانده یا مجروح کرده است و در قیامت از اعمال نیک این شخص گرفته می‌شود و به مظلوم داده می‌شود و اگر بازهم تقاص انجام نشد، از نیکی‌های چنین شخص گرفته می‌شود و به مظلوم داده می‌شود و چنین شخصی مفلس است.

سخنران نماز جمعه خواف افزود: یکی دیگر از انواع ظلم، شهادت به دروغ است. خداوند می‌فرماید: چه کسی ظالم‌تر است از آن فردی که از حقیقت مطلع است اما شهادت به ناحق می‌دهد؟ اگر افرادی اجناسی را در سال‌های گذشته گرفته‌اند و در پرداخت آن تاخیر کرده‌اند، خودش مصداق ظلم است اما در پرداخت آن طبق فتوا، اگر مبلغ پول بوده است، همان مبلغ را بپردازد اما اگر کالا بود، برخی از علما فتوا داده‌اند که طلب‌کار می‌تواند کالای خود را بر اساس قیمت روز بگیرد.

وی ادامه داد: امروزه امت اسلامی در مسائل مختلف و در ابعاد مختلف مانند عبادات یا سیاست و… رنج می‌برد. به فرض مثال اگر منِ سخنران، حرف‌هایی خلاف واقع، عقیده، مذهب، دین و… بیان کردم، من ظلم کرده‌ام. اگر نویسنده‌ای در کتاب خود، واقعیت‌ها و تاریخ را تحریف کرد، آن نویسنده ظلم و خیانت کرده است. اگر قرآن و احادیث را بر خلاف واقع نفسیر و تاویل کنیم، ظلم کرده‌ایم. امروزه می‌بینیم که انواع و اقسام ظلم در جامعه رخ می‌دهد.

مولوی قهستانی تصریح کرد: دین اسلام، دین مودت، رحمت و برابری است. یکی از موارد ظلم امروزی، عدم رعایت حقوق همسر است. پرونده‌هایی که امروز به شوراهای حل اختلاف، محاکم و حوزه‌های علمیه آورده می‌شود، نشان از بحران است. عامل اکثر طلاق‌ها، به ظلم منتهی می‌شود. امروزه مراجعه می‌کنند که می‌خواهیم از همسر و شوهر خود جدا شویم به دلیل خیانت همسر و یا شوهر.

جنایات اسرائیل در غزه، قلب هر سنگ‌دلی را می‌لرزاند

مدرس حوزه احناف خواف خاطر نشان کرد: یک ظلمی که امروزه در صحنه‌ی بین‌المللی می‌بینیم، ظلمی است که به مردم مظلوم و ستم‌دیده فلسطین و لبنان است. در طول یک سال در فلسطین، حدود ۵۰ هزار شهید شدند و ۲۰۰ هزار مجروح گشتند. در طول این یک سال، مساجد و مدارس تخریب شدند و بسیاری از مکان‌ها و زیرساخت‌ها ویران شدند. خیلی از شهدا و مجروحین، کودکان و زنان بی‌دفاع هستند. پیامبر(ص) مجاهدین را از کشتن کودکان و زنان نهی کردند. وقتی پیامبر(ص) جنازه‌ی زنی را دیدند، آه و افسوس کشیدند که این زن اهل جنگ نیست، چرا کشته شده است؟

سخنران نماز جمعه خواف بیان داشت: امروزه می‌بینیم که در فلسطین و لبنان، اتفاقات تلخی می‌افتد که دل هر سنگ‌دلی را می‌لرزاند. اما این اسرائیل ظالم و کودک‌کش که طبق قرآن، مورد غضب خداوند هستند، به راحتی همه را به قتل می‌رساند. مقصران اصلی این حوادث، در درجه‌ی اول اسرائیل، در درجه‌ی دوم آمریکا و حامیان آن می‌باشند. در درجه‌ی بعدی حکام و رهبران اسلامی هستند که فقط گفتند: این اعمال محکوم است. مردم فلسطین این محکومیت شما را لازم ندارند و چنین جلساتی را بهتر است برگزار نکنید. این محکومیت‌ها، اسیری را به خانوداه برنمی‌گرداند و زیرساختی را ترمیم نمی‌کند و این ملت، صدها سال عقب افتادند. این حکام هیچ‌کاری را در صحنه‌ی بین‌المللی انجام نداند و این‌ها مسئول هستند. از طرفی دیگر بقیه مسلمانان نیز مسئول هستند و باید به هرطریقی کمک کنند و از دعا فراموش نکنند.

وی افزود: امروز هم شنیده‌ها حاکی از آن است که فرمانده شجاع و عزیز دیگر حماس، یحیی سنوار نیز به شهادت رسیده است. این افراد باارزش هستند و پر کردن جای این عزیزان سخت است. امیدواریم ملت‌های اسلامی به خودشان بیایند و‌کاری انجام دهند که از اسلام و مظلومین دفاع کنند.

معادن متعلق به تمام مردم است

مولوی قهستانی نسبت به موضوع واگذاری معدن سنگ آهن تصریح کرد: معدن سنگ آهن سنگان نعمت و هدیه خداست. در کتاب‌های فقهی آمده است که معادن، متعلق به همه‌ی مردم است و حکومت و مسئولین باید از این نعمت خدادادی، به نفع مردم، استفاده بهینه کنند و نگذارند به تاراج برود و اولویت نیز مردم منطقه هستند. باید از نیروهای بومی استفاده کنند نه این‌که به این معدن خیانت شود.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف خاطرنشان کرد: شنیده شده است که معدن سنگ آهن سنگان به بخش خصوصی واگذار شود. واگذاری این نعمت بزرگ الهی که متعلق به مردم است، با چه دلیلی و کار کارشناسی می‌خواهد به بخش خصوصی واگذار شود؟ چگونه قیمت‌گذاری می‌شود؟ حق مردم چگونه داده می‌شود؟ وضعیت کارگران و کارمندان چگونه خواهد شد؟ درآمدهای هنگفت بخش‌های خصوصی چگونه صرف مردم خواهد شد؟ این‌ها مسائلی است که باید شفاف‌سازی شوند و در مورد آن‌ها کارشناسی انجام گیرد و مردم در جریان کار قرار گیرند و بزرگان شهرستان رضایت دهند. ضمن این‌که نماینده شهرستان، دکتر توکلی هم اعلام کردند که با این واگذاری کاملا مخالف هستند. دکتر سجادیان، معاون وزیر صمت هم اعلام کردند که با این واگذاری مخالف هستند. اگر این موضوع واقعیت هم داشته‌ باشد، اهل فن و کارشناسان و دل‌سوزان مردم فکری کنند که این ثروت که حق مردم است، از بین نرود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *