مولوی محمود نعمایی

ضعف در بنیان خانواده باعث تزلزل جامعه می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مولوی محمود نعمایی در مراسم نماز جمعه ۱۹ مرداد ماه ۱۴۰۳ اهل سنت شهر خواف، با تلاوت آیات (وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَى مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ*وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ) و حدیث (با معشر الشباب، من استطاع منکم الباء فلیتزوج فانه اغض للبصر و احسن للفرج) به ایراد سخن پرداخت.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در آغاز سخن بیان داشت: خانواده هسته اصلی جامعه را تشکیل می‌دهد و اگر ضعف در بنیان خانواده ایجاد شود، باعث تزلزل در سایر نهادهای اجتماعی می‌شود. اگر ما به این هسته‌ی مرکزی توجه کنیم، ازدواج‌های آسان را در جامعه رواج دهیم و موانع ازدواج را برداریم و هریک از ما مسئول باشیم و به فکر باشیم، آرامش جامعه را فرا می‌گیرد و مشکلات و ناهنجاری‌ها از جامعه دور می‌شود. اما اگر ما بی‌توجه باشیم و وظیفه‌ی خود ندانیم و آن را به نهادها و علما واگذار کنیم، جامعه دچار معزلاتی می‌‌شود. ازدواج، مخصوص طبقه‌ و افراد خاصی نیست و از آنِ تمام افراد جامعه است.

سخنران نماز جمعه خواف افزود: ازدواج، یک همت اجتماعی را می‌طلبد و شریعت اسلام، اسلام را خیلی آسان و بابرکت قرار داده است. اگر به اصل و اهداف ازدواج بیندیشیم، لزوما این رسومات و موانعی که دامن‌گیر جوانان است دور می‌گردد. هدف اساسی و اصلی ازدواج، حفظ و سلامت نسل انسان، نگه داشتن عفت و پاکی جوانان و تکثر نسل است. همه‌ی ما باید برای داشتن فرزند صالح دعا کنیم؛ زیرا یک نعمت است.

وی ادامه داد: ازدواج فواید گوناگونی دارد و اگر انسان فکر کند، به نتایج آن می‌رسد. جوان تا زمانی که مجرد است، استقلال ندارد و زمانی که ازدواج می‌کند، خدای متعال اعتماد به نفس به او عنایت می‌فرماید. طبق آیه قرآن، جوان با ازدواج به آرامش می‌رسد.

مولوی نعمایی تصریح کرد: اگر موانع ازدواج برطرف گردد و یک ازدواج واقعی شکل بگیرد، آرامش را در پی دارد. شاید سوال پیش آید که اختلافات خانوادگی به چه دلیل است و شوراهای حل اختلاف مملوء از پرونده‌های اختلاف خانوادگی است؟ چون آن اصول زندگی را رعایت نکردند. ازدواج یک عبادت و برکتی از جانب پروردگار است.

آغاز ازدواج با گناه موجب بی‌برکتی زندگی می‌شود

مدرس حوزه علمیه احناف خواف خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی مجلس ازدواج خود را با گناه شروع می‌کنند و در مراسم آن‌ها انواع و اقسام گناه مانند: مشروب‌خوری، آلات موسیقی، اختلاط زن و مرد و… انجام می‌گیرد. گاهی یک مرد که فقط با چند خانم محرم است وارد مراسم زنانه می‌شود، مگر این آقا با بقیه زنان هم محرم است؟ یا داماد وارد مجلس زنانه می‌شود برای رقص که زنان زیادی هم با او شروع به رقص می‌کنند. این‌ها باعث بی‌برکتی در زندگی است. آیا یک فرد مسلمان باید چنین رفتاری داشته باشد؟ اگر ازدواج بر مبنای شرعی انجام گیرد، تمام ازدواج باعث خیر و برکت است.

سخنران نماز جمعه خواف گفت: یکی از آثار سوء تاخیر ازدواج، رابطه‌های خارج از عرف و شرع است. رابطه‌های نامشروعی که گاهاً در شهرهای بزرگ، قبح آن از بین رفته است و در شهرهای کوچک‌تر پنهانی انجام می‌گیرد. اگر نیاز جنسی در راه صحیح ازدواج استفاده نشود، جوان دچار مشکلات و فساد می‌شود. همان‌طور که جامعه رو به پیشرفت است، گناهان هم روز به روز بیش‌تر می‌شوند. امروزه متاسفانه کنترل فرزندان از دست پدر و مادر هم خارج شده است و فرزند در خانه نشسته است و شاید همه خیال کنند که درس می‌خواند یا…. ولی خبر ندارند که شاید با نامحرمی در ارتباط است.

وی بیان داشت: امروزه می‌بینیم که در دست کودکی که دوران ابتدایی مدرسه را می‌گذراند، موبایل هست و در شبکه‌ها و کانال‌های مختلف سرچ می‌کند. فضای مجازی فوایدی هم دارد اما موارد خانمان‌سوز و نابودکننده عفت، بیش‌تر است. امروزه تاخیر در ازدواج، خطرات آن خیلی بیش تر از ده سال گذشته است. هر روزی که از عمر جوان مسلمان بگذرد و موانع ازدواج هم وجود داشته باشد، خود به خود دوستی‌های خارج از عرف به وجود می‌آید. باید همه برای ازدواج آسان دست به کار شویم. مولوی نعمایی افزود: شریعت مقدس اسلام برای ازدواج، آسانی را اختیار کرده است. گاهی ما حاشیه‌ها را آن‌قدر بزرگ می‌کنیم که از اصل ازدواج غافل می‌شویم و جوان نمی‌تواند به امر ازدواج نزدیک شود. گاهی جوانان مجبور به قرض هستند تا بتوانند ازدواج کنند.

ازدواج را در وقت آن انجام دهیم

مدرس حوزه احناف خواف گفت: سن ازدواج نه خیلی زود است و نه خیلی دیر؛ زمان ازدواج وقتی است که خود جوان ازدواج را نیاز بداند. والدین با فرزند خود دوست باشند و با او مشوره کنند و به گونه‌ای برخورد نکنند که تحقیر شود و نظرش را مهم بدانند. اگر برای فرزند همسر خوب انتخاب نکردیم و مواردی که خوب هستند، چه از نظر دین و اخلاق و چه از نظر اجتماعی، فرزند دچار فساد و مشکلات می‌شود.

سخنران نماز جمعه خواف تصریح کرد: هر چه ما ازدواج را سنگین کنیم و مراحل ازدواج را سخت بگیریم، باعث می‌شود که جوان به زنا و فساد نزدیک شوند و زنا عملی است که خدا و رسول از آن باز می‌دارند. بدنگاهی و چشم‌چرانی هم نوعی از زنا است. یکی از موارد حین ازدواج، جلب روزی است اما طبق قول پیامبر(ص)، زنا باعث از دست رفتن رزق و جاودانگی در جهنم می‌شود.

وی ادامه داد: در قرآن، شرک، قتل ناحق و زنا در کنار هم قرار گرفته‌اند و این نشانه‌ی این است که زنا نیز از بدترین گناهان است. همه‌ی ما باید تلاش کنیم که موانعی که باعث تاخیر ازدواج می‌شود و جوان را به گناه و فساد می‌کشد را برداریم؛ حال می‌خواهد در مورد مهریه سنگین، جهیزیه سنگین و مراسم‌های آن‌چنانی و… باشد.

مسؤلان از پرونده‌سازی برای خبرنگاران بپرهیزند

مولوی نعمایی با اشاره به مناسبت روز خبرنگار گفت: خبرنگاران مشکلات شهر و مشکلات مردم را به عنوان یک واسطه به گوش مسئولین می رسانند اما بعضاً تحت فشار قرار می گیرند و برایشان محدودیت ایجاد می شود. بعضاً مسئولی تخطی کرده، ترک فعلی کرده، از انجام مسئولیت خود سرباز زده، تخلف آشکاری کرده و خبرنگار آن را رسانه‌ای می‌کند تا این شخص یا این مسئول پاسخگو باشد، اما اِعمال فشار می‌شود و برای بعضی خبرنگاران محدودیت ایجاد شده و پرونده‌های قضایی باز می‌شود.

مدرس حوزه احناف خواف اظهار داشت: از قضات محترم درخواست داریم به این مسئله توجه کنند و حقوق خبرنگاران را مد نظر داشته باشند همانطور که رئیس جمهور محترم در روز خبرنگار تمام شکایات دولتی از رسانه‌ها را پس گرفتند. گاهی خبرنگاران محلی که ضعیف‌تر هستند خبری را انتشار می‌دهند، مسئول یا فرد خاطی شکایت می‌کند، پرونده سازی می‌کند خبرنگاران را جریمه می‌کنند گاهی ممنوع از فعالیت می‌کنند که این‌ها مناسب شهر ما نیست؛ از مسئولین محترم، فرماندار عزیز و مسئولین دستگاه قضایی تقاضا داریم که حمایت بیشتری از خبرنگاران مستقل داشته باشند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *