رمضان، اصلاح‌ کننده روح و جسم – حوزه علمیه احناف خواف

مولوی منصوری: در رمضان یک ماه تمرین می‌کنیم تا در برابر یازده ماه حملات شیطان و نفس، از دین خود دفاع کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مدرس حوزه علمیه احناف خواف، در مراسم نماز جمعه (۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۱) اهل سنت این شهر، با تلاوت آیه (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ) به ایراد سخن پرداخت.

مولوی منصوری در ابتدای سخنان خویش بیان داشت: خداوند متعال در این آیه مبارکه، جایگاه رمضان را معرفی کرده است تا جایی که علما می‌فرمایند: رمضان از (رمض) که به معنای سوزنده می‌باشد، گرفته شده است. رمضان سوزنده گناه بندگان است به شرطی که انسان‌ها قدر آن را بدانند. رسول خدا (ص) رمضان را به سپر دفاعی در برابر حملات شیطانی و گناه تعبیر می‌فرمایند و بشارات مختلفی برای روزه‌داران این ماه بیان کرده‌اند. پیامبر (ص) می‌فرمایند: برای روزه‌دار دو خوشحالی است، یک خوشحالی هنگام بازکردن روزه و یک خوشحال هنگام دیدار پروردگارش می‌باشد. نوید دوم برای روزه‌دار این است که روزه‌دار خدای خود را ملاقات خواهد کرد. ما اهل سنت، معتقد بر آن هستیم که در قیامت دیدار خدا برای مومنین میسر خواهد شد و اهل ایمان از دیدار خداوند بهره خواهند برد.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف گفت: بشارت‌های مختلفی در فضیلت رمضان از زبان نبی مکرم اسلام(ص) شنیده‌ایم. ایشان در بخشی از خطبه شعبانیه خود می‌فرمایند: ماهی بر شما حلول می‌کند که تمام لحظات آن خیر و برکت است. هر عبادت نفل آن برابر با فرض و هر فرض آن برابر با ۷۰ فرض است. هر عمل خیر و صدقه و تسبیحی با فرض برابری می‌کند و خواب روزه‌دار باعث ثواب برای او می‌شود. خدای متعال بوی دهان روزه‌دار را خریدار است. خدا خود را برای دیدار و ملاقات با اهل روزه مزین می‌کند. در این ماه، درب‌های جهنم بسته شده ‌است، شیاطین به زنجیر کشیده شده‌اند و حیوانات خشکی و دریا برای روزه‌داران طلب استغفار می‌کنند. افسوس بر آن بنده مومنی که بدون عذر شرعی، روزه خود را از دست بدهد و بخورد.

وی گفت: روزه مثل دوران آموزشی سربازی است و همان‌طور که آموزشی به مدت یک یا دو ماه شخص را آموزش می‌دهد تا دو سال در برابر دشمن از کشور حفاظت کند ما نیز در رمضان یک ماه تمرین می‌کنیم تا در برابر یازده ماه حملات شیطان و نفس، از دین و کیان خود حفاظت و دفاع کنیم. ما در رمضان از چیزهای حلال خود دست می‌کشیم. فلسفه‌ و حکمتش چیست؟ حکمتش آن است که مهیا شویم تا بعد از رمضان، به طرف حرام خدا نرویم، به ناموس دیگران نگاه نکنیم، به لقمه‌ی حلال دیگران تعرض نکنیم. پیامبر(ص) می‌فرمایند: اگر در رمضان کسی به شما دشنام داد، شما بگویید: من روزه‌دار هستم. این را تجربه کنیم تا در ما‌ه‌های دیگر، اگر مورد توهین قرار گرفتیم، اهل صبر و تحمل باشیم. ماه رمضان دهه‌ی اولش رحمت خدا، دهه‌ی دوم آن مغفرت خداوند و دهه‌ی سوم آن، آزادی از آتش جهنم است.

مولوی منصوری ادامه داد: دشمن بیدار است و از اهداف شوم خود در برابر اسلام کوتاهی نکرده است. قرآن، دشمن را به ما معرفی می‌کند. رمضان روح و جسم ما را اصلاح می‌کند. خداوند می‌فرماید: ای پیامبر(ص)، دشمن هیچ‌گاه از تو راضی نخواهد شد تا این‌که مکتب یهود و نصاری را بپذیری و از روش آنان استفاده کنی. در جایی دیگر می‌فرماید: تمام اهل کتاب دوست دارند که شما را مرتد و از دین دور کنند؛ چون نسبت به اسلام حسادت دارند و دشمن دیرینه‌ای هستند. از ابتدای اسلام، دشمنان اسلام اعمال مختلفی را بر ضد اسلام به کار گرفته‌اند. دشمن همیشه دو هدف را برای ایجاد فاصله بین مکتب حقیقت توحید و اسلام و دوری مردم از دین، به کار بسته است و در هر دو موفق بوده است مگر برای کسانی که چنگ به قرآن و سنت زده‌اند. دشمنان دو نقشه را پیاده می‌کنند:

۱- تشویق به شهوات؛ آنان فضای شهوت و بدکاری را در جامعه به نام آزادی گسترش می‌دهند. به تعبیر یکی از کارشناسان آمریکایی که می‌گوید: امروزه ما در نبرد با امت اسلامی به وسیله‌ی اسلحه گرم با شکست مواجه شدیم و باید مرحله‌‌ای را انتخاب کنیم که مرزهای کشورها را فرا گیرد و پیشنهادی که می‌کند این است که یک لیوان شراب از صدها تانک و توپ علیه امت اسلامی خطرش بیشتر است. یک زن رقاصه و فیلم مبتذل چنان ضربه‌ای بر پیکر امت اسلامی می‌زند که هیچ قدرتی نمی‌تواند این کار را کند.

وی گفت: روش دوم دشمن، طرح شبهات در ذهن نسل جوان مسلمان است. فضای مجازی، فضای خطرناکی است؛ لذا از این طرح برای نابودی امت اسلامی به کار می‌برند. فضای مجازی فوایدی زیادی دارد اما خطرهای آن هم بسیار است. بعضی‌ها این‌گونه القا می‌کنند که از زمانی که اروپا دین را کنار گذاشت، به همه چیز دست یافت بله دست یافت، اما وقتی به اروپاییان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که غرق در فساد اخلاقی هستند و اخلاق برای آنان معنایی ندارد. اقبال لاهوری می‌فرماید: در مکتب غرب، روح پاکدامنی معنایی ندارد. اقبال در دانشگاه‌های اروپایی درس خواند اما هدفش توحید و کمک به دین بود اما امروزه دانشجوی ما وقتی وارد دانشگاه می‌شود، تحت تاثیر افکار منحرف بعضی از اساتید و فضای مجازی قرار می‌گیرد.

اروپا مکتب و دینی را کنار گذاشت که باید برای قبولی توبه یکدیگر را می‌کشتند، برای پرداخت زکات باید آتشی می‌آمد و آن را می‌سوزاند، برای قبول شدن جهاد باید از آسمان آتش می‌آمد و مال آنان می‌سوخت، اگر عضوی خطا می‌کرد باید آن عضو قطع می‌شد، اگر لباسی آلوده می‌شد باید آن لباس پاره می‌شد، اگر کسی سیلی می‌خورد باید صورت خود را جلو می‌برد که دومی را هم بخورد و … . مکتب یهود و نصاری برای دوره‌ی خاصی آمده بود اما اسلام آمد و ناسخ همه‌ی ادیان و مکاتب دیگر شد؛ چون اسلام پاسخ‌گوی تک‌تک افراد جامعه‌ی اسلامی می‌باشد. کلیسا در مقابل علم موضع گرفت و باید اهل تحقیق از آنان فاصله می‌گرفتند. چنین دینی باید کنار گذاشته می‌شد ولی دین اسلام فرق می‌کند و پاسخ‌گوی تمام خواسته‌های بشر است.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف بیان کرد: بیش از ۱۵ هزار شبکه ماهواره‌ای علیه اسلام تبلیغ می‌کنند اما عاقبت چه خواهد شد؟ شیطان از هر راهی وارد می‌شود که انسان را از راه راست خارج کند. امروزه این فضای مجازی و گوشی‌های موبایل مصیبتی شده است. خانواده‌ها وقتی به دیدار هم می‌روند مشغول گوشی هستند و با یکدیگر ارتباطی ندارند. فضای مجازی ضررهایی مانند افت تحصیلی دانش آموزان، ترویج بی‌حجابی و بی‌عفتی، اتلاف وقت، طلاق‌های زیاد به خاطر خیانت‌ در فضای مجازی و بعد در فضای حقیقی و…. را به همراه دارد.

یکی دیگر از تبلیغات دشمن این است که آنان اسلام را دین خشونت و دین شمشیر معرفی می‌کنند. وقتی پیامبر(ص) در مکه بودند، مردم مدینه خودشان آمدند و تقاضا کردند که پیامبر(ص) به مدینه بیایند، چه کسی آنان را به زور وادار به اسلام کرد؟ وقتی ارتش اسلام وارد ایران شد، نیروهای اسلام چه تعداد بودند؟ ۳۰ یا ۴۰ هزار نفر، ولی دشمن ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار نفر بودند. مسلمانان با چه قدرت و زوری بر آنان غلبه کردند؟ ۴ هزار گارد محافظتی پادشاه ایران، شبانه تسلیم ارتش ابوموسی اشعری شدند و علیه حکومت خود ایستادند. وقتی ابوموسی از آنان سوال کرد که شما چرا به ما پیوستید و علیه حاکمان خود شوریدید، آنان گفتند: حاکمان ما بر ما ظلم و ستم می‌کنند و حق مظلوم خورده می‌شود. کجا اسلام دین زور است؟

۸۰ درصد تروریست‌ها از کشورهای اروپایی و غرب هستند

مولوی منصوری گفت: به مصوبه‌هایی که در زمان پیامبر اکرم(ص) و حضرت عمر(رض) به فرماندهان خود می‌نوشتند نگاه کنید و ببینید که چه مفادی داشته است؛ ۱- وقتی شما به جایی رفتید مردم را به اسلام دعوت دهید، اگر اسلام آوردند که خوب، اما اگر اسلام نیاوردند از آنان جزیه بگیرید، چون جزیه در مقابل حمایت از جان و مال ملت‌ها می‌باشد. کسانی که توان پرداخت جزیه را ندارند آزاد هستند و کسانی که توانایی مالی بیش‌تری دارند جزیه آنان بیش‌تر است. این کجا زور است؟ اگر این جزیه را هم نپذیرفتند در این هنگام دفاع باید کرد؛ زیرا آنان محل فساد هستند و برای جلوگیری از کارهای آنان باید جهاد کرد. پس اسلام دین شمشیر نیست. در مفاد آمده است که به زنان، کودکان، ناتوانان، راهبان و کسانی که اهل عبادت هستند کاری نگیرید و مزارع و باغات را به آتش نکشید. آیا می‌توانیم ثابت کنیم که ارتش اسلام یک آتشکده را در ایران خراب کرده است؟

گاهی در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند که امت اسلامی تروریست هستند. اگر بررسی کنید، می‌بینید که ۸۰ درصد تروریست‌ها از کشورهای اروپایی هستند اما رسانه در اختیار آنان است و علیه امت اسلامی تبلیغ می‌کنند و تروریست‌هایی هم که در کشورهای اسلامی هستند از رئیسان اروپایی و غربی پیروی می‌کنند که دشمن دین هستند. در جنگ جهانی اول ۱۷ میلیون نفر به قتل رسیدند، عامل قتل آنان چه کسی بود؟ آیا مسلمانان بودند؟ در جنگ جهانی دوم ۵۵ میلیون نفر قتل و عام شدند، آیا عامل آنان مسلمانان بودند؟ شما تروریست هستید یا ما مسلمانان؟ در جنگ ویتنام ۵ میلیون نفر کشته شدند، آیا شما آنان را کشتید یا ما مسلمانان کشتیم؟ در جنگ بوسنی و عراق بیش از چند میلیون نفر کشته شد، عامل آن کی بود؟ در افغانستان چی؟ در میانمار که آن همه فجایع بر سر مسلمانان آمد، عامل آن کی بود؟ آیا مسلمانان بودند؟ در کامبوج ۳ میلیون نفر به قتل رسیدند، عامل آن کی بود؟ در سوریه و اوکراین، روسیه و آمریکا چه می‌کنند؟ آیا باز هم ما مسلمانان تروریست هستیم؟

وی گفت: در قرن ۱۹ تا ۲۰، بیست میلیون نفر به دستور سه نفر کشته شدند، لنین و استالین و مائو، آیا اینان مسلمان بودند؟ پیامبر(ص) در مذمت نابودی انسان می‌فرمایند: آدمی ساختمانی است که معمار آن خداوند است و کسی که این ساختمان را تخریب کند مورد لعن خداوند قرار می‌گیرد. تروریست در هرجا باشد محکوم است چه فردی باشد، و چه دولتی و اسلام آن را محکوم می‌کند. جالب این است که بیش‌تر مسلمانان قربانی این تروریست هستند. در تمام برنامه‌هایی که داعش داشت حتی یک تیر به طرف دشمن شلیک نکرد و علمای مسلمان توسط داعش به قتل رسیدند. به وجود آورنده‌ی داعش کی بود؟ آمریکا و غرب.

چرا داعش را به وجود آوردند؟ چون نسل جوان امت اسلامی، قدرت زیادی دارد و اگر در راه درست تخلیه نشود، در راه نادرست تخلیه می‌شود. از احساسات نسل جوان استفاده کردند و برای کم‌رنگ کردن قدرت مسلمانان علیه خودشان، برای آنان تبلیغ کردند و آنان را به میدان جنگ فرستادند. عامل تمام این صحنه‌ها دشمنان دین اسلام هستند. گاهی شایعاتی را پخش می‌کنند و می‌گویند: امت اسلامی با علم و دانش مخالف‌اند؛ زیرا وقتی ارتش اسلام به ایران حمله کرد، هزاران جلد کتاب را آتش زد. این مسئله را تا سال ۶۰۰ هجری قمری کسی مطرح نکرد تا این‌که در سال هفتم هجری قمری، یک مسیحی این جریان را مطرح کرد. چرا این تهمت را زد؟ چون بر جنایات صلیبی‌ها که در خلیج بالکان به وجود آوردند، جنایاتی را که صلیبی‌ها در کشورهای مسلمان و اندلس به وجود آوردند و صدها هزار نفر را قتل و عام کردند و بیش از ۳ میلیون جلد از کتب مسلمانان را آتش زدند سر پوش بگذارند و به خاطر این‌که چهره آنان را سفید کنند، این تهمت‌ها را به مسلمانان زدند در حالی که اولین آیاتی که بر پیامبر اسلام (ص) نازل می‌شود در مورد علم و دانش است.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف افزود: بعضی از افراد نسل جوان ما تحت تاثیر فضای مجازی قرار می‌گیرند و بدون تحقیق از اسلام دور می‌شوند. یکی دیگر از برنامه‌های دشمن این است که سرمایه‌هایی را از راه نامشروع مثل: رشوه و غصب جمع‌آوری کنند که این هم از راه‌های شیطان و برنامه‌ی دشمنان اسلام است. گاهی اوقات افراد نذرهایی را به خاطر غیر خدا می‌کنند که این حرام است. سه نوع عبادت داریم: عبادت مالی، عبادت بدنی، عبادت زبانی. در عبادت بدنی باید سجده و رکوع شما به خاطر خداوند باشد. عبادت مالی هم باید برای خدا باشد نه این‌که پولی را نذر کنیم برای کسی دیگر…. . نذر باید برای خدا باشد. عبادت زبانی مانند: ذکر و تلاوت و… هم باید برای رضای خدا باشد.

مولوی منصوری در پایان گفت: یکی دیگر از راه‌های شیطان این است که اولاد و همسران بی‌بند‌ و بار در جامعه به وجود بیاید. متاسفانه ملتی که امروز آمده و صحبت از علم و تکنولوژی می‌کند، می‌خواهد عمل هم‌جنس‌گرایی را قانونی کند. عملی که خدا به خاطر آن به حضرت جبرئیل(ع) دستور داد تا شهر‌های قوم لوط را نیست و نابود کند. شیطان به انسان وعده می‌دهد که بهشت و جهنمی وجود ندارد اما شیطان وعده‌ای نمی‌دهد مگر آن‌که وعده‌اش فریب و دروغ است. اسلام به راحتی در اختیار ما قرار گرفته است. حقیقت را اگر می‌خواهید بشنوید، بروید و از کسانی سوال کنید که تازه مسلمان شده‌اند و چنان مسلمان کاملی هستند که اگر قطعه قطعه شوند از عقیده خود کوتاه نمی‌آیند. امروز باید از اسلام تبلیغ کرد و آن را به دیگران رساند. اگر همین‌گونه ساکت و آرام باشیم، مورد هجمه‌ی دشمنان قرار می‌گیریم. در این ماه رمضان بنا به گفته‌ی پیامبر (ص)، دو چیز را از خداوند زیاد بخواهیم، یکی بهشت و دیگری دوری از جهنم و استغفار هم زیاد انجام دهیم.

اشتراک گذاری