به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، دهمین نشست هماندیشی فقهی اهل سنت خراسان صبح پنجشنبه 22 آذرماه 1403 در محل حوزه علمیه احناف خواف پیرامون موضوع هبه و با جزئیاتی از قبیل: «نحوه قبض در هبه، هبهى مال مشاع و هبهى اموال به فرزندان» برگزار گردید.
در پى اين نشست پس از قرائت تعدادى از مقالات و بحث و تبادل نظر پيرامون موضوع فوق، موارد زير به تصويب رسيد:
بخش اول؛ نحوه قبض در هبه
قبض مال موهوب توسط موهوبله، يكى از شرايط بنيادين تكميل عقد هبه است، و براى ثبوت ملكيت موهوبله در مال موهوبه لازم است تا قبض (حقيقتاً يا حكماً) انجام گردد؛ در غير اين صورت، هبه تام و كامل نشده و احكام فقهى و حقوقى هبه بر آن مترتب نمى گردد.
الف: تنظيم سند، زمانى قبض شرعى به شمار میآید كه به لحاظ عرفى و قانونى، مانعى براى تصرف مالكانهى شخص در مورد هبه نباشد.
ب: قبض شئ مورد هبه به نيابت نابالغ از سوى ولى شرعى و قانونى كفايت مىكند و بعد از بلوغ، نيازى به تجديد قبض نيست
ج: در قرآن و سنت، حقيقت و ماهيت خاصى براى قبض بيان نشده است، لذا قبض هر چيزى متناسب با خود آن شئ خواهد بود و ملاك تعيين آن، عرف مىباشد.
د: علامتگذارى بر كالا به گونهاى كه مانعى براى انتقال و جابجايى آن وجود نداشته باشد، قبض محسوب مىشود و حواله و رسيد كالا، به تنهايى بدون علامتگذارى قبض قلمداد نمىشود.
بخش دوم؛ هبهى مال مشاع
الف: هبهى مال مشاعِ غير قابل تقسيم به اتفاق فقها جايز است.
ب: هبه مال مشاعِ قابل تقسيم در اصل مذهب به شرط تقسيم و قبض جايز است، اما بنابر قول متأخرين بعد از قبض، مفيد ملك مىگردد و صدور فتوا و حكم بر اساس قول متأخرين گنجايش دارد.
ج: به دليل اجتهادى بودن مسألهى هبه مال مشاع، رأى قاضى مبنى بر نفاذ هبه مال مشاع معتبر مىباشد.
د: مال قابل تقسيم به مالى اطلاق مى گردد كه پس از تقسيم نيز بتواند «كما فى السابق» مورد انتفاع و بهره بردارى قرار گيرد.
بخش سوم؛ هبهى اموال به فرزندان
الف: تسويه ميان فرزندان ذكور واناث در دوران حيات از حيث دليل اقوى و ارجح مى باشد؛ البته اگر والدين بخواهند اموال خود را در زمان حياتشان به منظور جلوگيرى از بروز اختلاف و درگيرى ميان فرزندان بر اساس قانون ارث تقسيم نمايند، مانعى ندارد.
ب: ترجيح برخى از فرزندان در هبه اموال بنابر دلايل موجه شرعى و بدون قصد اضرار بلا مانع است.
دیدگاهتان را بنویسید