ایشان در مقدمه سخنان خویش گفت: انسان از بدو تولد تا لحظه مرگ حالات متفاوتی اعم از غم و شادی را در امورات مادی و معنوی خویش تجربه میکند. علما میفرمایند: انسانها در مقابل سختیها عکس العملهای متفاوتی دارند؛ بعضیها موقع رسیدن غم و اندوه، به همه، حتی خداوند شکایت میکنند و در قلب خویش خشمگیناند و زبانشان به افسوس و فریاد باز میشود و اعضا و جوارحشان به خودزنی روی میآورد. این گروه به تعبیر علما به دو مصیبت دچار میشوند: اول اینکه باعث نارضایتی پروردگار میشوند و دوم اینکه آرامش را در دنیا از خود گرفته مانع از پاداش آخرت نیز میشوند.ایشان ادامه دادند: اما گروه دوم هر چند در دل، از آن راضی نیستند اما صبور هستند و مخالفتی به حکم پروردگار ندارند. گروهی نیز راضی به رضای پروردگارند. گروه چهارم در مقابل همه مصیبتها شکرگزاراند و هیچ دلنگرانی و تشویشی نسبت به تقدیر الهی از خود نشان نمیدهند؛ گویا اصلاً مصیبتی برای آنها رخ نداده است و شاکر مصیبتاند که الله تعالی در مقابل این مصیبت، پاداشی بس عظیم را به آنها عطا خواهد کرد.پیامبر اکرم(ص) در حيات خویش به جز حضرت فاطمه(رض)، تمام فرزندان خویش، همسر گرامیشان، حامیان خود چون عمو و یاران جانثار خویش را از دست دادند. همچنین گرفتار قحطی و خشکسالی و مصیبتهای فراوانی که در طول بعثت ایشان برایشان بهوجود آمد، اما با این حال در تمامی اين حالات میفرمودند: “الحمدلله علی کل حال” زیرا اصل مصیبت، آن قدر اهمیت ندارد که عکسالعمل فرد در مقابل آن مصیبت پاداش دارد و در صورت صبر نیکو، او را به والاترین مقامها میرساند.مولوی عصار خاطرنشان کرد: اما چه کنیم تا در مقابل آزمایشهای الهی سرافراز بیرون بياييم؟ اولین وظیفه مومن در مقابل مشکلات، صبور بودن اوست. علما میفرمایند: صبر کردن وظیفه مومن است. ابن قیم(رحمهالله) میفرمایند: به اجماع امت، صبر کردن واجب است و نصف ایمان، صبر و نصف دیگر آن شکرگزاری است. ایشان در تعریف واژه “صبر” اظهار داشت: صبر این است که انسان، قلب و زبان خود را از شکایت، و اعضای خود را از حرکات نامناسب نگه دارد. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: صبر کردن حقیقی، صبور بودن در لحظه اول مصیبت است. علما میفرمایند: وقتی مصیبتی برای فرد رخ میدهد اگر او در لحظه اول مصیبت جزع و فرع نکند پاداشی عظیم در انتظار او خواهد بود. ایشان در بیان دومین وظیفه مومن گفت: دومین وظیفه یک مومن در مقابل حالات متفاوت، راضیبودن به قضا و قدر الهی است. انسان باید بداند که خداوند به علم غیب خویش حالاتی که برای انسان سودمندتر است را شناخته و بهترین را برایش تقدیر کرده است.حضرت جبرئیل از رسول خدا(ص) خواست تا ایمان را توضیح دهد، پیامبر(ص) فرمودند: معتقد بودن به خدا و ملائکه و پیامبران و کتب آسمانی و به اینکه خیر و شر امور تقدیر الهی است. امام غزالی(رحمهالله)حدیث قدسی را روایت میکند: آنهایی که به قضا و قدر الهی راضی نیستند خداوند دیگری را برای خود انتخاب کنند. یعنی چارهای جز تسلیم در مقابل قضا و قدر ندارند.مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف توصیه کرد: نیکوست که انسان در موقع رسیدن مصیبت” انا لله و انا الیه راجعون” بخواند و دعا کند که مزد نیک در مقابل این مصیبت به او عطا شود. ایشان افزود: انسانها باید بدانند دنیا دار آزمایش است و اگر کفار در نعمت و آسایشاند و یا اگر عدهای علیرغم گناهان برای آنها امکانات دنیوی زیادی فراهم است همه این موارد میتواند استدراج باشد که پله پله راه خویش را باز میبینند اما نهایت آن به آتش جهنم ختم خواهد شد. پیامبر اکرم(ص) هر مشکلی که برایشان پیش میآمد متوجه نماز میشدند. پیامبر(ص) فرمودند: جزای کسی که خداوند بهترین نعمتهای او را میگیرد اما او صبور است جز بهشت نیست. ایشان یادآور شد: بدانیم که مومن در دنیا از گرفتاریها در امان نیست و هر شخص باید بداند در مقابل تقدیر الله باید سر تسلیم فرود آورد.مولوی عصار در پایان سخنان خویش جنایت تروریستی در چابهار را محکوم کرد و افزود: هیچ فرد عاقلی اینچنین رفتارهایی را تایید نمیکند. خداوند متعال به کسانیکه مقام رفیع شهادت را نصیبشان کرد مورد پاداشهای خویش قرار دهد و به بازماندگان صبر و اجر عنایت کند. خداوند رفتارهای پست اینگونه افراد را خودش سزا دهد.
ایشان همچنین با تبریک روز دانشجو به تمامی دانشجویان اظهار داشت: دانشجو چون به دنبال علم است مقام بلندی دارد و پیامبر(ص) فرمودند: کسی که در مسیر علم قدم بردارد خداوند آسمانها و زمین را کفیل روزی او میکند. اما لازم است دانشجویان نسبت به حفظ اعتقادت دینی و مذهبی خود کوشا باشند.