از مهمترین در‌خواست‌های اهل سنت، اجرای عدالت است – حوزه علمیه احناف خواف

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، مولوی احمد قهستانی – مدرس حوزه علمیه احناف خواف – در مراسم نماز جمعه (۱۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰) اهل سنت شهر خواف، با تلاوت آیات سوره “نصر” به ایراد سخن پرداخت.

مولوی قهستانی در آغاز سخنان خویش بیان داشت: طبق گفتار اکثر مفسرین، سوره نصر، آخرین سوره‌ای است که بر پیامبر اسلام(ص) نازل شد. حضرت عبدالله بن عمر(رض) می‌فرمایند: این سوره در میدان عرفات و بعد از آیه (الیوم اکملت لکم دینکم) نازل شد و طبق بعضی از اقوال، دو سال قبل از وفات نبی اکرم(ص) و فتح مکه نازل شده است. حضرت عایشه(رض) می‌فرمایند: وقتی این سوره نازل شد، پیامبر(ص) فرمودند: این خبر مرگ مرا می‌دهد و من به زودی از دنیا خواهم رفت. این سوره را سوره تودیع یا وداع هم می‌گویند.

ایشان ادامه داد: حضرت علی مرتضی(رض) نقل می‌کند: وقتی که این سوره نازل شد، پیامبر(ص) مریض شدند و روز پنجشنبه‌ای بود که مریضی ایشان شدت گرفت و دچار سردرد گشتند. ایشان با چهره‌ای که زرد شده بود و اشکانی که بر چشم ایشان جاری بود، بر منبر بالا رفتند و خطبه‌ای ایراد فرمودند. قبل از آن به حضرت بلال(رض) امر کردند که به مردم مدینه ندا دهید که برای شنیدن وصیت پیامبر(ص) جمع شوند. پیامبر(ص) فرمودند: ای مردم! بدانید که به من خبر مرگ رسیده است و نزدیک است که من از دنیا رحلت کنم و شوق لقای پروردگار برای من به وجود آمده است. من از فراق امت خود محزونم که بعد از من چه می‌گویند. بعد دعا فرمودند: خدایا امت مرا از حوادث، سالم نگه دار. بعد فرمودند: ای مردم! خداوند در کتاب خود، آن‌چه که برای شما حلال و حرام است و آن‌چه که باید انجام دهید و یا از آن اجتناب کنید را بیان فرموده است. حلال آن را حلال، و حرام آن را حرام بدانید و به آیاتی که درک آن برای شما مشکل است، ایمان بیاورید. به آیاتی که واضح و محکم است، عمل کنید و با مثال‌ها و قصه‌هایی که قرآن برای شما بیان کرده است، عبرت بگیرید.

مولوی قهستانی در ادامه این مطلب گفت: سپس پیامبر(ص) سر خود را به طرف آسمان بلند کردند و فرمودند: خدایا تو گواه باش که من این قرآن را به مردم رساندم. ای مردم! شما را از هواپرستی‌هایی که انسان را از خدا و جنت دور می‌کند، باز می‌دارم. جماعت و وحدت خود را از دست ندهید. جماعت و استقامت، به خداوند و بهشت نزدیک، و از آتش‌ جهنم دور هستند. از خدا در مورد دین و امانت‌تان بترسید.
عزیزان! این دین، امانتی در دست ماست. از خدا در مورد فرزندان‌تان بترسید و به آن‌ها از آن‌چه می‌خورید، بخورانید و آن‌ها را بپوشانید با آن‌چه که خودتان می‌پوشید. آگاه باشید که اگر کسی به زیردستش ظلم کند، خداوند دشمن او خواهد بود. درباره‌ی زنان از خدا بترسید. مهرشان را کامل بدهید و به آن‌ها ظلم نکنید چون این کار، شما را در روز قیامت از نیکی‌ها محروم می‌کند.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف افزود: ای مردم! اهل و خانواده خود را از آتش جهنم بترسانید و به آن‌ها تعلیم دین دهید و آنان را ادب کنید. ای مردم! از والیان خود اطاعت کنید و نافرمانی نکنید، اگرچه امیر شما یک سیاه‌پوست دماغ بریده باشد (البته مومن باشد). کسی که مرا اطاعت کند، ذات پرودگار را اطاعت کرده است و کسی که نافرمانی والیان و امیران خود را کند، گویا که نافرمانی مرا کرده است و کسی که نافرمانی مرا کند، نافرمانی خداوند را کرده است‌. اگر والیان شما حکومت عادلانه دارند، بر آن‌ها قیام نکنید (البته فرمانروایان و حکومت‌داران وظیفه دارند که عدالت را رعایت کنند تا این‌که در محضر الهی بتوانند جواب‌گو باشند). بعد پیامبر(ص) فرمودند: ای مردم! بر خود محبت اهل بیت مرا لازم بگیرید. ای مردم! بر خود محبت داشتن با حافظان و قاریان قرآن را لازم بگیرید و آن‌ها را محترم بشمارید‌.
پیامبر(ص) ادامه دادند: بر خود محبت علما را لازم بگیرید. با علما، حسادت و دشمنی نداشته باشید و آن‌ها را طعن نزنید. آگاه باشید که اگر کسی علما را دوست بدارد من پیامبر(ص) را دوست دارد و کسی که من پیامبر(ص) را دوست بدارد، خداوند را دوست می‌دارد و کسی که با علما بغض بورزد، گویا با من پیامبر(ص) بغض و کینه دارد و کسی که با من پیامبر(ص) کینه و دشمنی دارد، گویا با خدا کینه و دشمنی دارد. ای مردم! برخود نمازهای پنجگانه را لازم بگیرید و زکات مال خود را بدهید. کسی که زکات مال خود را پرداخت نمی‌کند، نمازش در بارگاه الهی ارزشی ندارد و کسی که نمازش دارای ارزش نباشد، دین او هم دارای ارزش نیست.

وی افزود: پیامبر(ص) فرمودند: ای مردم! خداوند در روز قیامت، شما را در یک جا جمع می‌کند و آن روز بسیار سخت است. ای مردم! زبان‌تان را حفاظت کنید و چشمان‌تان برای خدا گریه‌آلود باشد و قلب‌هایتان را فروتن کنید و بدن‌هایتان را برای عبادت، به مشقت بیندازید و با دشمنان‌تان مجاهده کنید و مساجد را با نمازهایتان آباد سازید و ایمان خود را خالص برای خدا کنید و شرمگاه‌های خود را از کارهای زشت، حفاظت کنید و غیبت نکنید که هلاک می‌شوید. خداوند با معصیت شما خوشحال نمی‌شود. ای مردم! هرکس از شما عمل نیکی انجام دهد، برای خودش هست و هرکس عمل بد انجام دهد، نتیجه‌ی آن را خواهد دید.

مولوی قهستانی در بخش دیگر سخنان خویش بیان داشت: در دهه‌ی فجر قرار داریم و انقلاب اسلامی هم در این زمان اتفاق افتاده است و باید قدر این انقلاب اسلامی را بدانیم. دهه‌ی فجر، یادآور رشادت‌های مردم، اعم از شیعه و سنی بود که برای اتحاد و هم‌دلی قیام کردند تا این‌که جمهوری اسلامی برقرار شد و جمهوری اسلامی، دستاوردهای زیادی برای این ملت داشته است و یکی از این دستاوردها همین امنیت است.
وی تاکید کرد: یکی از مهمترین در‌خواست‌های اهل سنت، اجرای عدالت است تا روح امام راحل که فرمودند: شیعه و سنی برابر و برادرند، خوشحال شود.

اشتراک گذاری