کسی‌که جان یک انسان را از خطر نجات دهد، گویا تمام جامعه انسانیت را زنده نگه داشته است.

وی گفت: برای آباد کردن جامعه و محیط زندگی، انتظار نداشته باشیم که دیگران شرایط را برای ما بسازند، بلکه باید ما هم در کنار دیگران برای درست‌شدن محیط تلاش کنیم.
مولوی نیکخوی افزود: گاهی اوقات در جوامع ما شرایط مطلوب نیست، اما متاسفانه حوصله و جرات اعتراض را نداریم و منتظریم تا دیگران اعتراض کنند و این بلایی‌ست که در جامعه زیاد مشاهده می‌شود. بعضی با شرایط نامطلوب جامعه عادت کرده‌اند و لذت زندگانی را از یاد برده‌اند. آنها فراموش کرده‌اند که باید در زندگی آرامش داشته باشیم و از شرایط درست استفاده کنیم. گاهی اوقات راه حل مشکلات را از خارج جستجو می‌کنیم. گفته می‌شود دولت برای ما کاری نکرده، فلان مسئول وظیفه خود را درست انجام نداده، فلان همسایه وظیفه‌اش را نشناخته و … این را بدانیم باید ضمن مطالبه حقوق از هر شخص و ارگانی، خود ما نیز در سرنوشت خودمان نقش داشته باشیم.
وی با بیان برخی نکات در این زمینه خاطرنشان کرد: سعی کنیم در ساختن محیط و زندگی علاوه از دیگران، خودمان نیز موثر باشیم. سعی کنیم خودمان وضعیت معیشتی، فرهنگی، ایمانی، اجتماعی و … خود را درست کنیم.
وی ادامه داد: شاید در هر جامعه، با توجه به موقعیت‌های مختلف، شرایط متفاوت باشد؛ لذا باید تلاش کنیم مسئولیت‌پذیر باشیم. این اشتباه است که کسی فکر و تلاش کند که فقط زندگی خود را سامان بخشد و به دیگران توجه نکند. خداوند متعال می‌فرماید: “و من احیاها فکانما احیا الناس جمعیاً” کسی که جان یک انسان را از خطر نجات دهد، گویا تمام جامعه انسانیت را زنده نگه داشته است. متاسفانه بعضی مواقع از مسئولیت فرار می‌کنیم و گاهاً شکل تماشاچی به خود می‌گیریم و حتی گاهاً افرادی در صحنه‌های خطرناک دنبال گزارش و فیلم هستند.
سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف در زمینه رعایت حقوق عابرین تاکید کرد: حضرت ابوذر(رض) از پیامبر اکرم(ص) روایت می‌کند که فرمودند: اعمال امتم اعم از خوب و بد بر من عرضه شد و مشاهده کردم. از جمله اعمال خوب امتم این بود که یک مانع و چیز آزاردهنده‌ای را از مسیر مسلمانان دور می‌کنند. و از جمله گناهان امتم این بود که آب دهانی در مسجد انداخته شده اما از آن محل، دفع نشده است.
در حدیثی دیگر آمده که یک صحابی یک شاخه درخت که وارد کوچه شده بود و باعث آزار مردم بود را قطع می‌کند که همین عملش باعث آمرزش او می‌شود.
ایشان افزود: آن کسانی‌که قسمتی از زمین خود را جهت وسیع‌کردن کوچه اختصاص می‌دهند کار بسیار مهمی و خوبی انجام داده‌ و برایشان صدقه جاریه می‌باشد.

مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف در زمینه حقوق عابرین اظهار داشت: در کشورهای اروپایی در قانون شهروندی آمده که هر شخص موظف است جلوى مغازه یا خانه خود را برف‌روبی کند تا عابرین از جلوی خانه‌اش با امنیت عبور کنند، و یا از ساعت هفت صبح تا هفت شب باید جلوى منزل و مغازه‌ها هیچ مانعی برای رد شدن رهگذران وجود نداشته باشد.
ایشان افزود: در اسلام نیز ضمن حقوقی که در قوانین کشورها نهفته شده است، قرآن و حدیث هم بر آن تاکید بسیار دارد. احادیث و روایات زیادی داریم که اگر کسی مانع آسایش مردم شود برایش گناه نوشته می‌شود. در آن کشورها اگر کسی تخلف کند جریمه نقدی می‌نویسند، اما اسلام، انسانیت و وجدان ما را متوجه می‌سازد که حقوق شهروندی را رعایت کنیم. اما متاسفانه علی‌رغم تاکید دین مبین اسلام مشکلات زیادی در کوچه و بازارهای ما مشاهده می‌شود. بعضی‌ها جلوى درب منزل و پُل پارک می‌کنند که این خود باعث مزاحمت است و یا دوچرخه‌سوار و موتورسواری که در عابر پیاده حرکت می‌کند این نیز ظلم به عابرین پیاده است.
ایشان تصریح کرد: بدانید که نشستن بر سر راهها نقض حقوق شهروندی است. رسول الله(ص) جمعی را دیدند که بر سر راهی نشسته‌اند، پیامبر(ص) خطاب به آنان فرمودند: شما را بر حذر می‌دارم از اینکه بر سر راه‌ها بنشینید. گفتند: ای رسول خدا(ص)، ما ناچاراً برای گفت‌وگو در مورد یکسری مسائل مجبوريم این گونه جمع شویم. رسول خدا(ص) فرمودند: اگر ناچارید و باید بنشینید، پس حق راه را ادا کنید، سوال کردند حقوق راه چیست؟ فرمودند: حقوق راه این است که چشمان خود را فرو بندید، اذیت را از کسانی که می‌گذرند باز دارید و سد راهشان نشوید، جواب سلام آنان را بدهید و امر به معروف کنید و اگر کسی گناهی کرد نهی از منکر نمایید.
مولوی نیکخوی تاکید کرد: نشستن بی‌مورد در جلوی راه‌ها و بر سر کوچه‌ها درست نیست. مواظب چشمان خود باشیم که نگاه، تیری از جانب شیطان است که انسان را به گناه گرفتار می‌کند،  چرا که آغاز بیشتر گناهان از چشم‌چرانی است.
ایشان متذکر شد: زن‌ها نیز باید چشمان خود را محافظت کنند. رسول الله(ص) با همسران خود نشسته بودند که عبدالله ابن ام مکتوم(رض) صحابی نابینا وارد می‌شود. پیامبر(ص) به همسران خویش فرمودند: حجاب بگیرید، آنان گفتند یا رسول الله(ص) این شخص که نابیناست، فرمودند: آیا شما هم نابینا هستید و او را نمی‌بینید!
ایشان در خاتمه سخنان خویش خطاب به نمازگزاران یادآور شد: هدف از خلقت، ساختن دنیا نیست، بلکه ساخته شدن ما انسانهاست. هزاران سال است که بشر قصد دارد دنیا را آباد کند اما خداوند متعال با گذر زمان و حوادث مختلفی چون سیل و زلزله این عالَم را خراب می‌کند و می‌خواهد به جهانیان بفهماند که من شما را نيافريدم که دنیا را آباد کنید، بلکه خلق شده‌ايد تا خود را تغییر دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *