کسی‌که تقوای الهی پیشه کند، خداوند متعال او را از بُن‌بست‌ها و مشکلات خارج می‌گرداند

ایشان در مقدمه سخنان خویش گفت: امروزه ما در طول دوران زندگی خود، شاهد کمبودها و کاستی‌های زیادی هستیم که یکی از این کاستی‌ها، مشکلاتی است که در مسیر امت اسلامی قرار گرفته است. گاهی اوقات احساس می‌شود با وجود نعمت‌های ظاهری که مسلمانان در اختیار دارند اما باز هم نعمت کم است، چرا باید این احساس شود؟ با وجود اینکه ما مسلمانان به قرآن اعتقاد داریم و می‌دانیم که همه چیز در قرآن است، اما چرا بهره کافی از قرآن به ما نمی‌رسد؟ جوابش این است که اگر تقوای الهی رعایت شود تمام مشکلات حل می‌شود و نتایج بسیار ارزشمندی در بردارد که نسل‌های آینده را هم پوشش خواهد داد.
ایشان در بیان معنای «تقوا» اظهار داشت: عده‌ای در معنای تقوا می‌نویسند که تقوا، یعنی چنگ‌زدن به دستورات خداوند متعال و ترک منهیّاتی که از جانب خداوند متعال و رسول الله(ص) نهی شده است. عده‌ای نیز تقوا را این‌چنین معنا کرده‌اند که علاوه بر حرام‌ها، امور مشتبه و مکروهات را نیز باید ترک کرد. اما افرادی نیز در یک کلمه فرموده‌اند که تقوا، یعنی دینداری. به‌طور کلی، تقوا یعنی خود را حفاظت‌کردن؛ همانطور که جسم خود را از آسیب‌ها محافظت می‌کنیم باید روح و جان خود را نیز از گناه و معاصی حافظت کنیم و این حفاظت روح، یعنی تقوا.
مولوی باهیئت با استناد به آیات الهی در زمینه تقوا خاطرنشان کرد: تقوا در آیات قرآن به کثرت بیان شده است و محققین در این باره نوشته‌اند که واژه «تقوا و مشتقات آن» 258 مرتبه در قرآن ذکر شده و این به معنای اهمیت این موضوع است.
خداوند متعال در آیه ۱۹۷ سوره بقره می‌فرماید: «وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ» خداوند متعال در این آیه، تقوا را به بهترین توشه تشبیه می‌کند.
خداوند متعال در آیه‌ای دیگر می‌فرماید: «وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْرٌ»(اعراف/26) خداوند متعال در این آیه، تقوا را به لباس تشبیه می‌کند. همانطور که لباس، جسم انسان را از موارد بسیاری محافظت می‌کند، همچنین تقوا روح و جان انسان را از خطرات و گناهانی که امروزه هم کم نیستند حفظ می‌کند.
مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف در ادامه، به بعضی از «ثمرات تقوا» اشاره کرد و افزود: اولین ثمره و فایده ارزشمند تقوا، در آیه ۲۹ سوره انفال است که خداوند متعال مطرح می‌فرماید: «یاأیها الذین آمنوا ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا» ای مومنان، اگر شما تقوای الهی را رعایت کنید، پروردگار برای شما قدرت تشخیص حق از باطل را عنایت می‌کند. بزرگان دین، فقها و محدّثینی که نظرات و راهکارهای بسیار جالب و تأثیرگذاری از خود به‌جای گذاشته‌اند و هنوز برای انسان تازگی و قابل اعتماد است، برگرفته از تقوای آنان بوده است که حق را از باطل تشخیص می‌دادند.
ایشان در بیان ثمره دوم تقوا گفت: خداوند متعال در آیه ۲ و ۳ سوره طلاق می‌فرماید: «و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لایحتسب» کسی‌که تقوای الهی پیشه کند، خداوند متعال او را از بُن‌بست‌ها و مشکلات خارج می‌گرداند و محل خروجی به وی نشان می‌دهد. مسلماً هر انسانی با مشکلی مواجه می‌شود، اما خداوند متعال راه برون‌رفت از مشکلات را برای افراد پرهیزگار مشخص کرده است. همچنین خداوند متعال برای افراد متّقی و پرهیزگار، رزق و روزی از جایی به او عنایت می‌کند که حتی گمانش را نمی‌کند.
سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف سومین ثمره تقوا را «صبر» دانست و افزود: خداوند متعال می‌فرماید:«إن تصبروا و تتقوا لایضرکم کیدهم شیئاً»(آل‌عمران/120) اگر شما صبر – صبر بر طاعت، صبر بر عدم گناه و صبر بر مصیبت – داشته باشید، و تقوای الهی پیشه کنید؛ یعنی در چارچوب دین حرکت کنید، اوامر الهی را انجام و از منهیّات پرهیز کنید، این را بدانید که مکر و حیله دشمنان انس و جن هیچ تأثیری به حال شما نخواهد داشت.
ایشان در بیان چهارمین ثمره تقوا اظهار داشت: خداوند متعال می‌فرماید:«و لو أن أهل القری آمنوا واتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض»(اعراف/96) اگر اهل شهر و روستاها ایمان آورند و تقوای الهی پیشه کنند، بر آنها برکات آسمانها و زمین را می‌گشاییم. در ترجمه‌های مختلف قرآن، معنای برکات آسمانها را به باران و برف تعبیر کرده، اما باید دانست هر باران و برفی رحمت و برکت نیست.

بسیاری از افراد بودند که بر اثر باران و برف زیاد از دنیا رفته و خرابی‌های زیادی بر زمین به جا گذاشتند. آن باران و برفی که مفید باشد رحمت است. همچنین بعضی از مفسرین بیان داشته‌اند که منظور از برکت که در نتیجه تقوا به‌دست می‌آید، امنیت، آرامش، سلامتی، مال و اولاد است.
ایشان در بیان پنجمین ثمره تقوا تصریح کرد: قرآن مجید، کتاب هدایت و کلام رب‌العالمین است. قرآن مجید نازل شده و تمام اموری که انسانها بدان نیازمندند در آن نهفته شده است. اما سوال اینجاست که چرا برکات قرآن به ما نمی‌رسد؟ چرا هدایت قرآن به انسانهای امروزی نمی‌رسد؟! در قرآن آیات بی‌شماری در فضیلت صحابه کرام(رض) بیان شده است؛ اما چرا هنوز انسانهایی هستند که نمی‌توانند این را بپذیرند که بهترین بشر بعد از انبیا، ابوبکر صدیق(رض) بوده است؟! چرا نمی‌توانند بپذیرند که بهترین قرن‌ها، قرن رسول خدا(ص) بوده است که همان دوران صحابه، تابعین و تبع تابعین بوده است؟! در قرآن چقدر به اخوت، شفقت و محبت سفارش شده‌ است؟ در قرآن چقدر توصیه شده تا ظلم و جنایت انجام نگیرد و به فحشا نزدیک نشوند؟! پاسخ این سوالات این است که تقوا کمرنگ شده است. وقتی تقوا در یک امت یا گروهی نبود، قرآن برایش معنا ندارد. خداوند متعال می‌فرماید:«ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین»(بقره) این قرآن عظیم‌الشأن، هیچ شک و تردیدی در آن وجود ندارد و هدایتی برای پرهیزگاران است.

  • مسئولین محترم در راستای اجرای کامل عدالت و رفع کامل تبعیض کوشا باشند.

مولوی باهیئت در بخش دیگر سخنان خویش، وفات عالم بزرگوار و فرهیخته را خدمت تمام مسئولین نظام و مردم ایران تسلیت گفت و برای ایشان دعای مغفرت و برای بازماندگان طلب صبر نمود.
ایشان افزود: وقتی فردی را از دست می‌دهیم، اوصاف خوبی که در او بوده را مدنظر قرار داده و در آن مسیر قدم برداریم.
ایشان خطاب به همه مسئولین یادآور شد: مسئولین محترم؛ تقوای الهی را بیش از پیش رعایت کنید. تلاش و زحمتی که می‌کشید برای خدا باشد، وگرنه هیچ اثر و ارزشی نخواهد داشت. در راستای اجرای کامل عدالت و رفع کامل تبعیض کوشا باشید و تلاش کنید، و اگر تلاش نکردید مبغوض انسانها قرار خواهید گرفت، همانطور که مبغوض رب‌العالمین نیز خواهید بود. اگر در راستای اجرای عدالت، دولت‌مردی یا مسئولی تلاش نکرد، او بداند که ارزشی در پیشگاه خدا و مردم ندارد. با توجه به این مقوله “کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته” همه مسئول‌اند و باید تلاش کنند، لذا مراقب باشیم تا از چارچوب خارج نشویم.
ایشان ادامه داد: مسئولین محترم باید تلاش کنند تا این ذهنیت از نوجوانان برداشته شود که چرا درس بخوانیم و تلاش کنیم؟! این ذهنیت که وقتی شخصی که از سواد کمتری برخوردار است چرا باید مسئول قرار بگیرد و ما خدمت او را بکنیم؟! این ذهنیت باید برداشته شود و کلمه “تبعیض” را کاملاً فراموش کنند و تنها راهش این است که همه مسئولین در این راستا تلاش بیش از پیش داشته باشند.
ایشان در بخش دیگر سخنان خویش خطاب به جوانان و نوجوانان توصیه کرد: جوانان و نوجوانان؛ قدر خود را بدانید. سرمایه نوجوانی و جوانی بسیار ارزشمند است. سعی کنید این استعداد را هدر ندهید و از موبایل، اینترنت و شبکه‌های مجازی زیاد استفاده نکنید و آن‌را محدود کنید. مراقب باشید اگر در این دوران آلوده شدید در آینده غیرقابل جبران خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *