وحدت و انسجام مردم باید سرلوحه همه قرار گیرد.

وی در بیان ترجمه آیه فوق گفت: همانا خداوند به شما امر می‌کند که امانتها را به صاحبانش باز گردانید و چون حاکم بین مردم شوید به عدالت داوری کنید. همانا خداوند شما را پند نیکو می‌دهد، که خدا شنوا و بیناست.

وی در تعریف امانت خاطرنشان کرد: امانت، مجموعه مسائلی‌ست که در اختیار شخصی قرار می‌گیرد و وی موظف است که این امانت را رعایت کند. خداوند متعال امانت‌های مختلفی به ما داده است؛ قرآن کریم، دین مبین اسلام، همسر و فرزند، اعضا و جوارح و مال انسان امانت است.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که مربوط به اجتماع است و نوعی امانت محسوب می‌شود و باید همه مردم نسبت به آن احساس مسئولیت کنند موضوع انتخاب فرد اصلح برای پذیرش مسئولیت ریاست جمهوری و افراد اصلح برای اعضای شهر و روستا است.

مولوی قهستانی در بیان معیار فرد اصلح اظهار داشت: اصلح کسی است که دردها را بداند و حس کند و برای مبارزه و ریشه‌کن کردن فقر، فساد و تبعیض تلاش کند. اصلح کسی است که به فکر اقشار مختلف جامعه باشد. اصلح کسی است که به قصد خدمت وارد عرصه شده باشد و می‌خواهد از این طریق جامعه را در رفاه قرار دهد.

وی در مورد شرایط فرد اصلح گفت: حضرت عمر(رض) برای انتخاب افراد، شرایط و ملاک‌هایی داشتند که به صورت مختصر بیان می‌شود.

اول:توانمندی؛ حضرت عمر(رض) با در نظر گرفتن اصل دینداری، هیچ‌گاه عبادت فردی و زهد را بر توانمندی ترجیح نمی‌دادند.

دوم:بینش و خبره‌بودن فرد؛ امیرالمونین عمر فاروق(رض) در کنار علم و دانش به بصیرت خیلی توجه می‌کردند؛ بدین معنا که شخص تنگ‌نظر نبوده و آینده‌نگر باشد. ایشان معتقد بودند که فرد پرهیزگار اما ناآگاه از مسائل جامعه و منطقه می‌تواند در دام شیّادان و فتنه‌گران قرار گیرد.

سوم:دلسوزی و شفقت به مردم؛ کسی را باید انتخاب کرد که دلسوز مردم باشد و طرح و برنامه برای رفع مشکلات مردم داشته باشد.

چهارم:مشورت و رایزنی برای انتخاب افراد؛

حضرت عمر(رض) در زمینه ملاک انتخاب شخصی که قرار است مسئولیت بر دوش وی قرار گیرد فرمودند: کسی را معرفی کنید که وقتی امیر شد، گویا امیر نیست؛ یعنی پذیرش مسئولیت، وی را متکبر و خودخواه نکند، بلکه متواضع و در بین طبقات پایین مردم حضور داشته باشد. کسی را معرفی کنید که وقتی مسئولیت ندارد گویا مسئولیت دارد؛ یعنی راهکار و برنامه می‌دهد، مطالبه‌گر است و دردهای جامعه را حس می‌کند.

پنجم:عدم انتخاب افرادی که تشنه قدرت هستند؛ در بعضی افراد حس قدرت‌طلبی است تا از این طریق بر مردم ظلم کنند و فاصله طبقاتی ایجاد نمایند. لذا باید افرادی را برگزید که شیفه خدمت به مردم باشند.

مولوی قهستانی تأکید کرد: در عرصه انتخابات، حسن ظن ما بر این است که کاندیداهای محترم برای خدمت وارد این عرصه شده‌اند. لذا اگر انتخاب شدند این را یک مسئولیت سنگین بدانند که بر دوش آنها گذاشته شده است تا برای رفاه، امنیت، اقتصاد و دین مردم خدمت کنند. اما اگر انتخاب نشدند شکر خدا را به جا آورند که این مسئولیت بزرگ از دوش آنان برداشته شده است.

پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: کسی که به جهت قدرت‌طلبی وارد عرصه کار می‌شود خداوند متعال او را یاری نخواهد کرد.

این مدرس حوزه علمیه احناف خواف خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود که افراد بومی را انتخاب کنند که با درد جامعه و آداب و رسوم مردم آشنایی داشته باشند. لذا برای انتخاب افراد در پُست‌های مختلف باید کسی را برگزید که اهداف اسلامی را به پیش ببرد و در قالب فعالیت‌های اقتصادی، معیشتی، تأمین امنیت و … گام‌های موثری بردارد. لذا باید متوجه بود که به بهانه‌های مختلف از قبیل اینکه از حزب ما نیست، از مذهب ما نیست وی را کنار نزنند؛ ضمن اینکه باید شایسته‌سالاری مدنظر باشد و سعی کنند این فرد شایسته را از افراد بومی انتخاب کنند.

ششم:مسئولیت‌ندادن به خویشاوندان؛ وی در این زمینه گفت: با وجود اینکه نزدیکان حضرت عمر(رض) از دیانت و مدیریت خیلی خوبی برای اداره امور کشور برخوردار بودند اما به هیچکدام از خویشاوندان‌شان مسئولیتی نسپردند. علتش بدین خاطر بود تا باب فساد و فتنه در آینده برای مردم و جامعه باز نشود.

وی در زمینه انتخاب اعضای محترم شورا تأکید کرد: در انتخاب اعضای شورا باید خیلی دقت کنیم تا خدای ناکرده فقط به قومیت و رفاقت نگاه نکنیم. اگر در کنار قومیت، توانمند و امین بود اشکالی ندارد، اما اگر این اوصاف را دارا نبود نباید انتخاب کنیم و در صورت چنین کاری خیانت بزرگی مرتکب شده‌ایم.

سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف در زمینه انتخابات اظهار داشت: رأی ما حکم شرعی دارد و یک نوع شهادت است و اگر کسی به ناحق شهادت دهد مرتکب گناه کبیره شده است.

وی تأکید کرد: آنچه که مورد اهمیت است، حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی است. همه بزرگان به خصوص مقام معظم رهبری به شرکت در انتخابات توصیه‌های لازم را فرمودند. لذا اگر کسی رأی ندهد یا رأی سفید یا مخدوش در صندوق بیندازد و این باعث شود شخص غیر اصلح انتخاب شود، به اتفاق فقها مرتکب گناه بزرگی شده است.

مولوی قهستانی در زمینه انتخابات شوراها یادآور شد: در انتخاب اعضای محترم شورا نام پنج نفر نوشته شود. چنانچه در جلسه دو روز پیش در محل حوزه علمیه احناف خواف تأکید بر این شد که از تک‌رأیی پرهیز شود و نام پنج نفر نوشته شود و در غیر اینصورت گناه و خیانت است.

وی خطاب به نمازگزارن تصریح کرد: بعضی اوقات شایعه می‌شود که حوزه علمیه افراد خاصی را برای اعضای شورای شهر مدنظر دارد و این کاملاً اشتباه است. حوزه علمیه در این زمینه هیچ اظهار نظری نداشته و آن را به خود مردم واگذار کرده تا افراد اصلح را انتخاب نمایند.

مولوی قهستانی در پایان در زمینه وحدت مردم تأکید کرد: وحدت و انسجام مردم در میان یکدیگر بسیار مورد اهمیت است که باید سرلوحه همه قرار گیرد. خدای ناکرده کاری نکنیم تا تفرقه، کینه و عداوت در میان مردم ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *