مساجد خانه‌های خداوند است و کسانی‌که در مسجد می‌آیند خداوند را زیارت می‌کنند.

ایشان در مقدمه سخنان خویش در بیان فضیلت ماه رجب گفت: ماه مبارک رجب ماه خداوند است. ماه رجب به منزله حرم مکه مکرمه است و ماه شعبان به منزله مسجد الحرام و ماه رمضان به منزله بیت‌الله شریف است.
ایشان در بیان فضیلت مسجد خاطرنشان کرد: مساجد از جایگاه خاصی در نزد خداوند برخوردار است. امام اوزاعی (رحمه‌الله) می‌فرماید: پنج عمل است که پیامبر اکرم(ص)، اصحاب کرام، تابعین و تبع تابعین بر آن مواظبت می‌کردند؛ اول: حضور در جماعت را بر خود لازم می‌دانستند. در روایت است که اگر دو نفر قصد نماز خواندن دارند، با هم به صورت جماعت بخوانند. دوم: اتباع سنت، سوم: به آبادی مسجد اهمیت می‌دادند، یعنی اینکه با حضور خود و مشغول‌شدن به ذکر و یاد الهی مسجد را آباد داشتند. چهارم: پایبندی به تلاوت قرآن کریم، پنجم: مواظبت بر جهاد در راه خداوند.
حضرت حسن بن علی (رحمه‌الله) نقل می‌کنند: سه نفر در همسایگی خداوند متعال قرار دارند؛ اول: شخصی که فقط برای رضای خداوند وارد مسجد می‌شود؛ این چنین شخصی مهمان خداوند است. دوم: شخصی که فقط به خاطر خداوند، برادر مسلمان خود را زیارت می‌کند؛ این شخص گویا به زیارت خداوند متعال رفته است تا برگردد. سوم: شخصی که فقط به خاطر خداوند، حج یا عمره می‌کند؛ این چنین شخصی مهمان خداوند است تا زمانی که به خانه‌اش برگردد.
حضرت انس بن مالک(رض) می‌فرماید: کسی که در مسجد چراغی را روشن کند، فرشتگان برای او استغفار می‌کنند تا زمانی‌که در آن مسجد باشد.
مولوی قهستانی در زمینه حضور در نماز جمعه تأکید کرد: باید برای نماز جمعه بیشتر اهمیت دهیم و کمر همت را ببندیم تا در تمام نماز جمعه‌ها حضور چشمگیری داشته باشیم. پیامبر اکرم(ص) در فضیلت نماز جمعه می‌فرمایند: هر کسی که نماز جمعه را بخواند، تا جمعه دیگر کفاره گناهان وی می‌گردد.
حضرت عمر فاروق(رض) می‌فرمایند: مساجد خانه‌های خداوند است و کسانی‌که در مسجد می‌آیند کسانی هستند که خداوند را زیارت می‌کنند.
مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف در زمینه ” آداب حرمت مسجد ” اظهار داشت: از جمله آداب حرمت مسجد عبارتند از: ۱- سلام کردن هنگام ورود به مسجد ۲- خواندن دو رکعت نماز تحیة المسجد قبل از نشستن ۳- عدم انجام معامله در مسجد ۴- مسلح وارد نشدن در مسجد ۵- عدم خواندن اشعاری که مخالف دین اسلام است ۶- مشغول شدن به ذکر خداوند ۷- سخن دنیایی در مسجد نزند ۸- روی شانه‌های مردم گذر نکند ۹- در مسجد، محلی برای خود برای همیشه انتخاب نکند ۱۰- در مسجد آب دهان نیندازد ۱۱- انگشتان خود را نشکند ۱۲- مسجد را از پلیدی‌ها، اشخاص دیوانه، بچه‌های کوچک (کمتر از هفت سال) حفظ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *