محبت برای خدا، یکی از مهمترین اعمالی‌ است که محبت خدا را در پی دارد

ایشان در مقدمه سخنان خویش گفت: احادیث رسول الله(ص) سرشار از حکمت است. وقتی انسان در اقوال پیامبر اکرم(ص) دقت می‌کند، نکته‌ها و درس‌های مهم فراوانی مشاهده می‌کند.
مولوی باهیئت به ترجمه حدیث فوق پرداخت و گفت: حضرت معاذ(رض) روایت می‌کند که پیامبر اکرم(ص) دستم را گرفتند و فرمودند: ای معاذ، قسم به خدا که تو را دوست دارم. سپس تو را سفارش می‌کنم که بعد از هر نمازی این ذکر را فراموش نکن: «اللهم أعنی علی ذکرک و شکرک و حسن عبادتک» خدایا مرا بر یاد خودت، بجا آوردن شکرت و انجام عبادات نیکو، یاری و کمک فرما.
ایشان در مورد شخصیت و جایگاه حضرت معاذ خاطرنشان کرد: در آیات و احادیث زیادی از یاران مخلص رسول خدا تعریف شده است، اما بعضی از صحابه، ویژگی‌های خاصی داشتند که مورد توجه بیشتر رسول الله(ص) قرار ‌گرفتند. در این روایت که از روی شفقت، دست معاذ را می‌گیرند و دوستی خود را اعلام می‌کنند، در حقیقت مقام حضرت معاذ مشخص می‌شود.
ایشان افزود: معاذ(رض) یکی از یاران رسول الله است که در سن نوجوانی با ایشان بیعت کرد و ایمان آورد. در عقبه ثانی که حدود هفتاد و چند تن از صحابه برای بیعت با پیامبر آمده بودند، معاذ یکی از نوجوانان آن گروه بود. معاذ سه سال قبل از بعثت متولد شد و در سن ۱۶ سالگی با پیامبر بیعت کرد. پیامبر اکرم(ص) در مورد ایشان فرمودند: عالم‌ترین امتم به حلال و حرام، معاذ بن جبل است. معاذ، سفیر رسول الله در یمن بود. رسول الله وقتی برای مردم یمن نامه می‌فرستند، می‌نویسند که بهترین نماینده‌ام را به سوی شما فرستادم. بعد از رحلت رسول الله، در مجالس و محافل علمی، ایشان مرجع بود.
ایشان افزود: فردی از معاذ طلب نصیحت می‌کند، ایشان می‌فرمایند: مطالبی که عنوان می‌کنم خوب می‌شنوی و عمل می‌کنی؟ جواب می‌دهد: بله، حتما عمل می‌کنم. سپس فرمودند: گاهی روزه بگیر، گاهی افطار کن (یعنی روزه نفلی بگیر). نمازهای نافله بخوان و استراحت هم بکن. به کسب و کار مشغول باش و از بیکاری بپرهیز. هرگز گناه نکن و تا آخرین لحظه عمرت مسلمان باش و تسلیم اوامر خدا و رسول باش و از دعای مظلوم برحذر باش.
سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف با تاکید بر اهمیت این روایت گفت: در این روایت، دعای بسیار مفیدی است که اگر خداوند متعال اجابت کند، هیچ مشکلی برای انسان به وجود نمی‌آید. آرامش روحی به انسان دست خواهد داد و دنیا را به سلامت سپری خواهد کرد. دعایی کوتاه، اما پر محتوا و قابل حفظ کردن برای همه امت. «اللهم أعنی علی ذکرک و شکرک و حسن عبادتک» خدایا مرا بر یاد خودت، بجا آوردن شکرت و انجام عبادات نیکو، یاری و کمک فرما. بعد از نمازهای فرض حتما این دعا را بخوانیم و از پروردگار کمک بخواهیم.
ایشان به تشریح این دعا پرداخت و در مورد یاد خدا گفت: یاد خدا یعنی آرامش، یعنی اینکه شیطان نمی‌تواند بر انسان تسلط پیدا کند. یعنی اینکه انسان، خداوند را در تمام امورش حاضر و ناظر بداند. یاد خدا بر زبان خیلی آسان است و می‌تواند با یاد خدا، به اندازه زمین و آسمان ثواب کند. یاد خدا شرایط ندارد و در هر حالتی می‌تواند رب خودش را یاد کند.
مولوی باهیئت در مورد شکر خداوند گفت: نعمت‌های ظاهری و معنوی خداوند زیاد است؛ لذا انسان با گفتن این دعا، از خداوند متعال، توفیق شکر از نعمت‌ها را طلب می‌کند. انسان، هر گاه کار خیری انجام می‌دهد، باید شکر پروردگار را به جا آورد.
ایشان ادامه داد: عبادت با نیکویی، طمأنینه و با حضور قلب، یکی دیگر از دعاهایی است که انسان باید از خداوند متعال طلب کند.
ایشان با بیان درس مهمی از این حدیث خاطرنشان کرد: از این حدیث درس می‌گیریم که وقتی ما برادر دینی خود را قلباً و به خاطر خدا دوست داریم، آن را اظهار کنیم که به خاطر خدا دوستت دارم. محبت برای خدا، یکی از مهمترین اعمالی است که محبت خدا را در پی دارد. در حدیث قدسی خداوند متعال می‌فرماید: محبت من واجب می‌شود برای افرادی که به خاطر من با هم محبت دارند.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در مورد «روش صحیح ارشاد و نصیحت» تاکید کرد: نصیحت کردن و تبلیغ دین نمودن اقشار مختلف جامعه، باید از روی محبت و مهربانی باشد. وقتی می‌خواهیم کسی را نصیحت کنیم، باید به شیوه‌ای عمل کنیم تا اول قلبش را به دست بیاوریم. علت اینکه صحابه، پروانه‌وار گرداگرد رسول الله جمع بودند، به خاطر محبت قلبی پیامبر با آنها بود. در این زمان هم مبلغان و مربیان و والدین باید بدانند که باید قلوب جوانان و نوجوانان را مجذوب کنند، سپس نصیحت و ارشاد نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *