ما موظفیم که با بیان مسایل و رفع ابهامات در میان مسلمانان، کینه‌ها و نفرت‌ها را از دل انسانها بزداییم

ایشان در مقدمه سخنان خویش گفت: جبهه دشنمان دین پیوسته در حال طراحی هجوم علیه مسلمانان است و محورهای هجوم آنها در رابطه با خداستیزی، تمسخر به انبیای الهی به‌خصوص پیامبر اکرم(ص)، نقد و تخریب پیروان انبیا علی الخصوص صحابه و اهل بیت(رض) است. گرچه دشمنان در دو محور تمسخر به انبیا و خدا ستیزی موفقیت چندانی نداشته‌اند، اما متاسفانه در زمینه تخریب صحابه و اهل بیت – پیروان راستین پیامبر اکرم(ص) – در بین جامعه اسلامی نفوذ کرده‌ و توانستنه‌اند انسان‌های ساده‌لوح و بی‌علم را با خود همراه کنند. از جمله آنها، کسانی‌ هستند که در رسانه‌های عمومی دنباله‌روی آنها می‌کنند و در شبکه‌های ماهواره‌ای که در قلب اروپا به نام ” محب اهل بیت” و یا به طرفداری از یک مذهب، تخریب مذاهب دیگر را می‌کنند و از سوی دشمنان دین و کشورهای کفر تغذیه می‌شوند. این افراد و همچنین کسانی‌که متاسفانه در داخل کشور بی‌پروایی می‌کنند و آتش کینه و افراطی‌گری را در بین مسلمانان ترویج می‌کنند، همان فریب‌خورده‌ها هستند.
ایشان افزود: انسان‌های متدین اعم از علما و مردم چه شیعه و چه سنی باید متوجه باشیم که آب به آسیاب دشمن نریزیم، با آنها همراه نشویم و اتحاد و شیرازه وحدت جامعه اسلامی را از هم نپاشیم. لذا بیاییم محبت، مهر و عاطفه را در بین مسلمانان ترویج کنیم و نگذاریم از تفرقه‌افکنی و افراطی‌گری دیگران هم بر ما جرأت پیدا کنند و از آسیب‌هایی که در درون، مشغول تخریب ما مسلمانان است نیز غافل نشویم.
مولوی نیکخوی در زمینه محبت بین صحابه و اهل بیت اظهار داشت: در بسیاری از کتب معتبر این مسئله بسیار واضح است که بین صحابه و اهل بیت(رض) هم رابطه قومی، خویشاوندی و وصلت بوده و هم از یکدیگر – در زندگی و بعد از موت – تعریف و تمجید کرده‌اند که به چند مورد اشاره می‌شود.
از عروة بن عبدالله روایت شده است که ایشان از حضرت جعفر صادق(رض) سوال می‌کند که نظر شما در مورد اینکه کسی شمشیر خود را با طلا زینت دهد چیست؟ فرمودند: اشکالی ندارد، چون شمشیر، جزو ملبوسات نیست که بپوشد. ایشان به عمل حضرت ابوبکر صدیق(رض) استدلال می‌کنند که ایشان شمشیر خود را با طلا زینت داده بودند. عروة سوال کرد: آیا شما هم می‌گویید صدیق؟! حضرت جعفر صادق در حالی‌که ایشان را خشم فرا گرفته بود، از جا بلند ‌شدند و رو به قبله کردند و فرمودند: بله می‌گویم صدیق؛ هر کسی که به ابوبکر، صدیق نگوید خداوند سخنش را در دنیا و آخرت تصدیق نکند. این روایت در کتاب “دارقطنی” از اهل سنت و کتاب “کشف الغمه فی معرفة الائمة” از اهل تشیع موجود است.
همچنین حضرت امام زین‌العابدین(رض) در کتاب صحیفه سجادیه خویش نسبت به صحابه کرام(رض) دعا می‌کند؛ دعای زیبایی که در مقدمه این کتاب آمده است بدین شرح است: بار خدایا، به صورت خاص بر یاران پیامبر اکرم(ص) درود و رحمت بفرس؛ آن کسانی‌که به نیکی پیامبر اکرم(ص) را همراهی کردند و با ایشان هم‌صحبت بودند. آن کسانی‌که در نصرت و یاری پیامبر اکرم(ص) به زیبایی در امتحان قبول شدند. آن کسانی‌که به دعوت پیامبر اکرم(ص) سبقت جستند و دعوت پیامبر را اجابت کردند. همان یارانی که وقتی پیامبر اکرم(ص) رسالتش را به آنها شنواند اجابت کردند. صحابه‌ای که برای ظاهر کردن کلمه و دین خدا از خانواده و اولاد جدا شدند. صحابه‌ای که به خاطر دین و اثبات پیامبر، با پدران و فرزندان‌شان جنگیدند. صحابه‌ای که وقتی به دین خدا و پیامبر گرویدند، قبایل و اقوام خود را ترک کردند. صحابه‌ای که هنگامی در سایه قرابت و خویشاوندی پیامبر اکرم(ص) قرار گرفتند، از خویشاوندی با اقوام خویش بیگانه شدند. بار خدایا، درود و رحمت خویش را به کسانی‌که از پیامبر اکرم(ص) و صحابه به طریقه نیکو تبعیت کردند، برسان؛ آن کسانی‌که می‌گویند: پروردگار، ما را و کسانی‌که قبل از ما به طریقه نیکو عمل کردند و به سمت ایمان سبقت جستند بیامرز.
مولوی نیکخوی در جواب بعضی از سوالات جوانان که در این ایام زیاد پرسیده می‌شود اظهار داشت: بعضی از جوانان می‌پرسند که آیا در نزد ما اهل سنت حضرت فاطمه زهرا(رض) مخفیانه دفن شدند؟ و این پارچه نوشته‌هایی که در این ایام روی دیوار و … نصب می‌شود و این حدیث پیامبر که روی آن نوشته شده که فرمودند: «فاطمة بضعة منی فمن أغضبها اغضبنی» فاطمه پاره تن من است؛ هر کس او را خشمگین کند مرا – پیامبر – را خشمگین کرده است، به چه دلیل می‌باشد؟  باید در مقدمه گفت که عموماً اهل سنت و جماعت اهل توهین نیستند و ما به عنوان دفاع از مقدسات خود در مقابل یاوه‌گویی‌هایی که نسبت به صحابه کرام(رض) می‌شود باید نسبت به این سوالات پاسخگو باشیم.
ایشان ادامه داد: حضرت فاطمه زهرا(رض) شخصیتی عفیف و پاکدامن بودند که حجاب ایشان به عنوان ضرب‌المثل قرار گرفت. ایشان در اواخر عمر خود (دوران مریضی) نگران بودند که مبادا هنگام غسل و تدفین چشم نامحرم به ایشان بیفتد. تیماردار و مراقب ایشان در این مدت، حضرت اسما بنت عمیس همسر حضرت ابوبکر صدیق(رض) بودند. باری اسما برای حضرت فاطمه نقل کرد زمانی که درهجرت به حبشه بسر می‌بردیم، وقتی خواستیم کسی را غسل کنم، با شاخه‌های درخت خرما وی را حجاب می‌کردیم، ایشان فرمودند: پس برای من – فاطمه – نیز همین کار را انجام دهید.
حضرت فاطمه به حضرت اسماء سفارش می‌کند وقتی موقع وفات من فرا رسید مرا غسل بده. وقتی ایشان وفات کردند، اسماء،سلمی أم رافع و سیدنا علی(رض) برای غسل ایشان آماده شدند و سیدنا علی به این دو نفر کمک می‌کرد. بنابرین ازواج مطهرات و زنان صحابه همه با همدیگر انس و الفت داشتند و مخفی‌کاری در کار نبود.
مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف تصریح کرد: از جعفربن محمد(رحمه الله) روایت شده که طبق قول بعضی از مورخین، سیدنا ابوبکر صدیق(رض) امامت نماز جنازه حضرت فاطمه را دادند. این روایت بدین شرح است: حضرت فاطمه وفات کرد، سیدنا ابوبکر و عمر برای نماز جنازه ایشان آمدند. سیدنا ابوبکر به سیدنا علی عرض کردند: شما ولی میت هستید و امامت دهید. سیدنا علی فرمودند: من امامت نمی‌دهم، در حالی‌که شما خلیفه رسول الله(ص) هستید. لذا سیدنا ابوبکر جلو رفتند و نماز جنازه را امامت دادند.
ایشان در زمینه پارچه نوشته‌هایی که بر روی دیوارها و … نصب می‌شود گفت: روایت «فاطمة بضعة منی فمن أغضبها اغضبنی» در کتب صحاح از جمله بخاری، ترمذی و ابن ماجه آمده است که بیشتر محدثین اهل سنت این را نقل کرده‌اند. اما قضیه چیست؟؟ مسور بن مخرمة روایت می‌کند: سیدنا علی(رض) قصد ازدواج مجدد داشتند و می‌خواستند با دختر ابوجهل نکاح کنند؛ به گمان اینکه پیامبر اکرم(ص) بر این قضیه راضی باشند. حضرت فاطمه از این اقدام حضرت علی آزرده‌خاطر شدند و خدمت پیامبر اکرم(ص) آمدند و عرض کردند: قوم شما فکر می‌کنند که به خاطر دخترانتان غضب نمی‌کنید و این علی می‌خواهد دختر ابوجهل را نکاح کند. پیامبر اکرم(ص) از جا بلند شدند و فرمودند: فاطمه پاره تن من است، من نمی‌پسندم کسی فاطمه را ناراحت کند. به خدا قسم، دختر پیامبر و دختر دشمن پیامبر در یک خانه جمع نمی‌شود. سیدنا علی این نگرانی پیامبر را درک کردند و از خواستگاری منصرف شدند و تا زمانی‌که حضرت فاطمه در قید حیات بودند با کسی دیگر ازدواج نکردند.
ایشان افزود: این حدیث در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) بوده و هیچ مناسبتی با وفات حضرت فاطمه ندارد. همچنین در این حدیث، چیزی دلالت بر کینه یا بددعایی پیامبر نسبت به هیچکس وجود ندارد و سیدنا علی به گمان اینکه پیامبر اکرم ناراحت نمی‌شوند این کار را انجام دادند. لذا نتیجه می‌گیریم که این حدیث فقط دلالت بر محبت پیامبراکرم(ص) نسبت به حضرت فاطمه(رض) دارد.
سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف تأکید کرد: ما موظفیم که با بیان مسایل و رفع ابهامات در میان مسلمانان، کینه‌ها و نفرت‌ها را از دل انسانها بزداییم و این وظیفه تمام علمای شیعه و اهل سنت است. این حالتی که در جوامع بشری پیش آمده که عده‌ای به افراطی‌گری، توهین به مقدسات و برانگیختن خشم مسلمانان روی آورده‌اند، خیلی جای نگرانی دارد.
ایشان افزود: بزرگان دین و علمای بزرگ اهل تشیع و اهل سنت با هر گونه توهین و اختلاف، مخالفت و مبارزه می‌کنند. بیانات مقام معظم رهبری و دیگر علمای اهل سنت و تشیع را می‌توانید بررسی نمایید که دلالت بر اهمیت این موضوع دارد.
مولوی نیکخوی در بخش دیگر سخنان خویش، حادثه خیابان پاسداران تهران را که منجر به شهادت چند نفر از نیروهای نظامی شد، به تمام هموطنان و مسئولین محترم تسلیت گفت و خاطرنشان کرد: در مقابل چنین صحنه‌هایی، مسئولین محترم باید قدر اهل سنت را بدانند که از زمان انقلاب تاکنون وفادار به نظام و همیشه گوش به فرمان علمای خود بوده‌اند.
ایشان همچنین حادثه دلخراش سقوط هواپیمای تهران – یاسوج را که منجر به جان باختن تمام سرنشینان این هواپیما شد، را به خانواده‌های محترم ایشان و تمام مردم ایران تسلیت گفت و برای آنها دعای مغفرت نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *