اگر انسان، قلب خود را رها کرد هیچ چیز در او اثر نمی‌کند.

ایشان در مقدمه سخنان خویش گفت: علامه اشرف‌علی تهانوی(رحمه‌الله) در کتاب خود به بیان و تشریح انواع قلب‌ها می‌پردازد. مقصد آمدن انبیا در این عالم فقط برای اصلاح قلوب بود، چون اگر قلب کسی پاک شد همه وجودش پاک می‌شود، و اگر قلبش فاسد گردید همه وجودش فاسد می‌گردد. قلب به منزله پادشاه و یا رهبر مملکت ده میلیارد جمعیتی است که در وجود ماست؛ اگر به آن توجه شود سعادت دنیا و آخرت خود را تضمین کرده‌ايم و اگر توجه نشود در دنیا و آخرت دچار اضطراب و سردرگمی می‌شویم و مورد خشم و غضب خداوند قرار می‌گیریم.
ایشان افزود: اصلاح دل، یعنی اصلاح زندگی، اصلاح اراده و اصلاح تمام عالم و فساد دل، فساد همه عالم است. علما بیان کردند دل انسان مانند زمین است، اگر از زمین مراقبت نشد و در آن کشت نکردیم در آن زمین علف‌های هرزه زیاد می‌گردد و خار و خاشاک از آن بیرون می‌آید و از محصول می‌افتد. اگر انسان، قلب خود را رها کرد هیچ چیز در او اثر نمی‌کند، بنابراین باید به قلب خویش برسیم.
انواع قلب:
۱- قلب زنگ آلود؛ مشرکین به آیات قرآن افسانه می‌گفتند، الله تعالی در جواب‌شان می‌فرماید: این گفته‌هايشان به سبب این است که دل‌هايشان سیاه شده است، به سبب آن چه انجام می‌دادند. آیات ما افسانه نیست، بلکه دل آنها زنگ آلود شده است. پیامبر(ص) فرمودند: قلب انسان در بین دو انگشت بلاکیف الله تعالی قرار دارد که هر گونه که بخواهد می‌چرخاند، به همین دلیل پیامبر(ص) دعا می‌کردند “اللهم یا مصرّف القلوب صرّف قلوبنا علی طاعتک” ای ذاتی که گرداننده قلب‌هايمان هستی، قلب‌مان را در جهت طاعت و بندگی خود متوجه کن.  
پیامبر(ص) می‌فرمایند: انسان هر گناهی انجام دهد یک نقطه سیاه در دل او ایجاد می‌شود و هر چه گناه بیشتر شود سیاهی آن بیشتر می‌شود تا آنجا که هیچ نوری در آن دیده نمی‌شود، بنابراین اگر گناهی از ما سر می‌زند با توبه و استغفار آن را از قلب خود دور کنیم، زیرا پیامبر(ص) فرمودند: قلب‌ها بر اثر معاصی و گناه زنگ‌آلود می‌شوند، از ایشان سوال شد که ضد زنگ قلب چیست؟ فرمودند: تلاوت قرآن و یاد مرگ. بنابراین انسان باید قرآن را همیشه تلاوت کند واز یاد مرگ را غافل نشود اما متاسفانه همه ما در خواب غفلتیم.
حضرت عثمان(رض) داماد پیامبر(ص) وقتی به گورستان می‌رفتند ریش آن حضرت از اشک فراوان خیس می‌شد ولی امروز ما نغمه‌ها و ترانه‌ها را در گورستان گوش می‌کنیم بدانیم اسلام به شادابی و شادی و آرامش روحی توجه می‌کند اما هنگامی که همراه با یاد پروردگار و همراه با با عبرت و فکر و تدبر باشد.
۲- قلب شخص گناهکار؛ اگر کسی شهادت را بپوشد بداند در آن وعید بسیار سختی داخل است. پیامبر(ص)فرمودند: در بدن انسان پاره گوشتی است که اگر آن اصلاح شود همه جهان اصلاح می‌گردد و اگر فاسد شود همه جهان فاسد می‌گردد  
۳- قلب کج؛ پیامبر(ص) می‌فرمایند: کسانی که در قلب‌هايشان کجی است و آیات قرآن را به نفع خود تعبیر می‌کنند دل کجی دارند. آنانی که در قلب‌هايشان کجی است همیشه برای مردم شبهه ایجاد می‌کنند.

۴- قلب دانش‌پژوه؛ دلی‌ست که به دنبال دانش و ارتقا هستند.
خداوند متعال می‌فرماید: “ربنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا و هب لنا من لدنک رحمة انك أنت الوهاب” پروردگارا، قلب‌های ما را بعد از اینکه ما را هدایت کردی کج نکن، و از نزد خود رحمتی بر ما نازل فرما، هر آینه تو بسیار بخشنده‌ای.
۵- قلب بی‌فکر؛ دلی‌ست که در آن فکری وجود ندارد و متوجه نیست برای چه خلق شده است.
“و لقد ذرأنا لجهنم كثيرا من الجن و الانس لهم قلوب لایفقهون بها و لهم اعین لایبصرون بها و لهم آذان لایسمعون بها اولئک کالانعام بل هم أضل اولئک هم الغافلون” به تحقیق خلق کردیم برای جهنم بسیاری جنیات و انسانها، برایشان قلب‌هایی است که نمی‌اندیشند، چشم‌هایی است که یکتاپرستی و قدرت خدا را نمی‌بینند، و گوش‌هایی است که کلمات حق در گوش‌شان فرو نمی‌رود، آنها مانند چارپایان بلکه از حیوانات هم گمراه‌تر هستند، آنها انسانهای غافل هستند.
۶- قلب لرزان؛ خداوند متعال می‌فرماید: “انما المومنون الذین اذا ذکر الله وجلت قلوبهم و اذا تلیت علیهم آیاته زادتهم ایمانا و علی ربهم یتوکلون” همانا مومنان کامل کسانی هستند که وقتی نام الله برده می‌شود قلب‌هایشان به لرزه می‌افتد و زمانی که آیات قرآن بر آنها می‌شود ایمانشان افزایش می‌یابد و تنها بر خدا توکل می‌کنند.
۷- قلب مُهر شده؛ خداوند متعال می‌فرماید: “کذلک نطبع علی قلوب المعتدین” اینگونه ما بر قلب‌های انسانهای متجاوز مُهر می‌زنیم.
۸- قلب مطمئن؛ خداوند متعال می‌فرماید: “الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکر الله الا بذکر الله تطمئن القلوب” کسانی که ایمان آوردند و قلب‌هایشان با یاد خدا اطمینان می‌یابد، آگاه باشید که با یاد خدا دلها آرام می‌گیرد.
۹- قلب ترسان؛ خداوند متعال می‌فرماید: “الذین اذا ذکر الله وجلت قلوبهم والصابرین علی ما اصابهم و المقیمی الصلاة و مما رزقناهم ینفقون” آن زمانی که یاد خدا ذکر کرده می‌شود قلب‌هایشان به حرکت در می‌آید، شکیبا هستند بر آنچه که به آنها می‌رسد، و نماز را بطور کامل انجام می‌دهند و از آنچه به آنها روزی دادیم انفاق می‌کنند.
۱۰- قلب کور؛ خداوند متعال می‌فرماید: “افلم یسیروا فی الارض فتکون قلوب یعقلون بها او آذان یسمعون بها فانها لاتعمی الابصار ولکن تعمی القلوب التی فی الصدور” آیا انسانها بر روی زمین سیر نکردند پس باشد برایشان قلب‌هایی که تعقل کنند، یا گوش‌هایی که می‌شنیدند، همانا چشم‌ها ظاهراً کور نمی‌شود، بلکه قلب‌هایی که در سینه‌هاست کور می‌شود. (یعنی دل کور می‌شود)
۱۱- قلب سالم؛ خداوند متعال می‌فرماید: “یوم لا ینفع مال و لا بنون الا من اتی الله بقلب سلیم” روز قیامت روزی است که مال و فرزند به انسان نفع نمی‌دهد، مگر کسی که با قلب سالم به محضر الله حاضر شود.
۱۲- قلب محروم؛ دل‌هایی که از رحمت الهی محروم‌اند. خداوند متعال می‌فرماید: “و اذا ذکر الله وحده اشمأزت قلوب الذین لایومنون بالاخرة و اذا ذکر الذین من دونه اذا هم یستبشرون” آن زمانی‌که یاد کرده می‌شود خداوند به صورت یگانه، دلهای کسانی که ایمان به آخرت ندارند متحول می‌شود، و آن زمانی که ذکر کرده می‌شود غیر از خدا، ناگاه شادمان می‌شوند.
۱۳- قلب متکبر؛ خداوند متعال می‌فرماید: “کذلک یطبع علی کل قلب متکبر جبار” این چنین خداوند مُهر می‌زند بر قلب انسانهای خودبین، متکبر و ظالم.
۱۴- قلب مومن؛ خداوند متعال می‌فرماید: “الم یأن للذین آمنوا أن تخشع قلوبهم لذکر الله و مانزل من الحق و لایکونوا کالذین اوتوا الکتاب من قبل فطال علیهم الأمد فقست قلوبهم و کثیر منهم فاسقون” آیا وقت آن نرسیده است برای مومنان اینکه دلشان در موقع یاد الله بلرزد و آنچه از قرآن نازل کرده است؟ و نباشند مانند آنانی که کتاب داده شدند پس بر آنها زمانه طولانی شد و دلهایشان سیاه و سخت شد و بسیاری از آنها فاسق بودند.
مولوی قهستانی در پایان سخنان خویش در زمینه سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفتند: سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موفقیت بزرگی بود که به همه نیروهای مسلح به خصوص این عزیزانی که این شهامت را به خرج دادند و قدرت ایران را به رُخ دشمنان کشیدند، تبریک و تهنیت و خداقوت عرض می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *