اهل سنت، مراسمی به‌عنوان عزاداری ندارند و این در فقه اهل سنت جایگاهی ندارد

ایشان افزودند: سیدنا عمر(رض) خلیفۀ دوم رسول الله(ص) و از خلفای راشدین بودند. ایشان فردی عادل، دادگستر، شجاع، قوی و در مقابل دستور خدا، مطیع و متواضع بودند. شخصی‌که اسلام او باعث عزت اسلام و مسلمین شد. پیامبر اکرم(ص) دعا می‌فرمودند: «اللهم أعز الإسلام بأحب الرجلین الیک، بأبی‌جهل‌بن‌هشام أو بعمربن‌الخطاب» بار خدایا، اسلام را به‌وسیلۀ یکی از این دو فرد که در نزد تو محبوب‌تر هستند عزتمند فرما؛ ابوجهل یا عمر فاروق. ایشان مصداق آیۀ «أشداء علی الکفار رحماء بینهم» بودند. ایشان در مقابل کفار، آن‌چنان شدید بودند که آنها از نام عمر می‌ترسیدند. کفار که به جای خود، شیطان هم از عمر فاروق فرار می‌کرد؛ چنان‌که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «والذی نفسی بیده ما لقیک الشیطان سالکاً فجاً إلا سلک فجاً غیرک» قسم به ذاتی که جانم در قدرت اوست، از مسیری که تو (عمر) در آن می‌روی، شیطان جرأت عبور را ندارد و از مسیری دیگر حرکت می‌کند.
مولانا مطهری در بیان تواضع سیدنا عمر خاطرنشان کردند: سیدنا عمر(رض) با تواضعی که داشتند می‌فرمودند: «رحم الله إمرءاً أهدی الینا عیوبنا» خدا رحمت کند آن شخصی‌که عیوب ما را به ما هدیه کند و گوشزد کند. همچنین، وقتی‌که حضرت عمر(رض) در بالای منبر خطبه و سخنرانی می‌کردند، یکی از اصحاب عرض کرد: ای عمر، اگر کج شوی تو را با شمشیر راست می‌کنیم، حضرت عمر حمد خداوند را به جا آوردند و تشکر کردند.
ایشان عدالت سیدنا عمر را در قالب حکایتی از ایشان به‌تصویر کشیدند و فرمودند: عدالت و دادگستری عمر فاروق را از واقعۀ پسر حضرت عمروبن‌عاص استاندار مصر می‌توان فهمید. زمانی‌که پسر حضرت عمروبن‌عاص تازیانه‌ای بر قبطی زد، او از مصر به مدینه آمد و از او شکایت کرد. حضرت عمر، عمروبن‌عاص و پسرش را خواستند و وقتی‌که ادعای آن قبطی ثابت شد، سیدنا عمر تازیانه را به‌دست قبطی دادند تا قصاص خود را بگیرد. سپس سیدنا عمر(رض) جمله‌ای تاریخی ایراد فرمودند: «متی استعبدتم الناس و قد ولدتهم أمهاتهم أحراراً» از چه زمان مردم را به بندگی گرفته‌اید در حالی‌که مادران‎‌شان آنها را آزاد زاییده‌اند؟!
بالاخره حضرت عمر توسط شقی‌ترین انسان‌ها‌ که نامش ابولولو بود به شهادت رسیدند و دعای ایشان مستجاب شد که می‌فرمودند: «اللهم ارزقنی شهادة فی سبیلک و اجعل موتی فی بلد حبیبک». خدایا شهادت در راه خودت و موت در شهر رسول الله(ص) نصیبم فرما.
مدیر حوزه علمیه احناف خواف با اشاره به شخصیت سیدنا حسین(رض) فرمودند: دهم محرم‌الحرام، مصادف با شهادت حضرت حسین(رض) است. شخصیتی‌که رسول الله(ص) می‌فرمودند: حسن و حسین دو گل خوشبوی من در دنیا هستند. همچنین می‌فرمودند: حسن و حسین دو فرزند من و فرزندان دخترم هستند. خدایا من این دو را دوست دارم، پس تو هم آن دو را دوست بدار، و دوست بدار هر کسی‌که این دو را دوست می‌دارد. در حدیثی دیگر فرمودند: حسن و حسین سردار جوانان اهل بهشت‌ هستند.
ایشان افزودند: زمانی‌که سیدنا حسین(رض) احساس کردند که حکومت اسلامی از مسیر خود منحرف شده و به‌دست نااهلان و فرد بی‌لیاقتی مثل یزید افتاده و دین در خطر است، قیام کردند. این قیام برای کسب مقام دنیا نبود، بلکه برای احیای سنت، تقویت شریعت رسول الله(ص) و برپا نمودن عدل و داد بود. به‌همین خاطر، ایشان در مقابل ظلم تسلیم نشدند و تن به ذلت ندادند و فرمودند: «هیهات منا الذلة» ذلت و خواری از ما به‌دور است، تا این‌که خود و تعدادی از خانواده و یاران‌شان شهید شدند.
ریاست مجمع فقهی اهل سنت خراسان، محبت اهل بیت را از امور واجب دانستند و افزودند: اهل سنت، محبت اهل بیت را بر خود لازم، و از امور واجب می‌دانند. اهل سنت با درود بر اهل بیت در نماز و غیر نماز و پیروی از روش و سیرت‌شان، محبت خود را اظهار می‌کنند. اهل سنت، مراسمی به‌عنوان عزاداری مرسوم ندارند و این در فقه اهل سنت جایگاهی ندارد. لذا نباید کسی مدعی شود که اهل سنت به اهل بیت محبت ندارند.

مولانا مطهری ضمن تبریک هفته دولت به دولت‌مردان کشور فرمودند: در این سال‌ها خدمات و زحماتی از سوی دولت محترم صورت گرفته که ما از این خدمات تقدیر می‌کنیم، اما این کافی نیست و نیاز به تلاش بیش از این دارد. در نظام جمهوری اسلامی نباید این همه فقر و تنگ‌دستی وجود داشته باشد. فقر و تنگ‌دستی کمر مردم را شکسته و مردم دارند زندگی فلاکت‌باری را تجربه می‌کنند. البته تحریم‌های ظالمانه آمریکا هم بی‌تاثیر نبوده، اما لازم است دولت برای امرار معاش مردم کارهای اصولی انجام دهد تا مردم از این وضعیت بیرون بیایند.
ایشان با تأکید بر اجرای عدالت تصریح کردند: در نظام جمهوری اسلامی باید عدالت اجرا شود و نباید هیچ تبعیضی بین شهروندان وجود داشته باشد. در شهر خواف که بیش از ۹۰ درصد مردم اهل سنت هستند و در شهرستان خواف که ۷۵ درصد آنها اهل سنت‌اند، باید از جوانان و شایستگان اهل سنت در پُست‌ها و مناصب اجرایی به‌کار گرفته شود؛ زیرا جوانان ما با همین امید درس می‌خوانند.
ایشان افزودند: در انقلاب اسلامی، باید شیعه و سنی به یکدیگر اعتماد کنند، زیرا همه ایرانی هستند و در این آب و خاک شریک‌اند.
مولانا مطهری تأکید کردند: مسئولین ما نسبت به گزارشاتی که به آنها می‌رسد خیلی مراقب باشند و با تحقیق و تفحص امور را به پیش ببرند تا خدای نکرده به کسی اجحافی صورت نگیرد.
ایشان با اشاره به روابط ظالمانه بعضی از کشورهای عربی با اسرائیل فرمودند: متأسفانه بعضی از کشورهای عربی به‌دنبال عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل هستند. اسرائیلی که دشمن اسلام و مسلمین است و غاصب سرزمین مسلمانان و قبلۀ اول آنها است. بنابراین چنین روابطی ظالمانه و به‌ضرر مردم فلسطین و عموم مسلمانان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *